Rabu, 20 Mei 2009

KEBERKESANAN PENGGUNAAN MICROSOFT POWER POINT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KAJIAN TEMPATAN TAHUN EMPAT

BAB 1: PENGENALAN KEPADA MASALAH

1.1 Pengenalan

Malaysia adalah sebuah Negara yang kaya dengan pelbagai jenis reka bentuk rumah. Rumah-rumah di Malaysia dibina berkonsepkan adab resam dan budaya masyarakatnya yang berbilang kaum. Antara penyelesaian yang terbaik untuk memberi kefahaman yang baik kepada murid adalah melalui gabungan penggunaan modul pengajaran yang teratur dan juga program komputer yang memenuhi cabaran-cabaran ini. (Roziahana, 1998; Sanger dan Greenbowe, 1997). Penggunaan perisisan komputer juga dapat memberikan gambaran yang jelas dan sebenar tentang reka bentuk sesebuah rumah. Justeru, kajian ini sangat wajar dijalankan untuk memastikan kaedah pengajaran berbantukan komputer untuk tajuk jenis rumah di Malaysia dapat diperluaskan penggunaannya di sekolah-sekolah, dan khususnya untuk menarik minat di kalangan murid untuk mempelajarinya kerana jenis rumah yang dibina di Malaysia adalah berbeza dari jenis dan reka bentuk ianya dibina.

Khamis, 7 Mei 2009

Mauizah: Mohon ampun, tutup keaiban dosa daripada terdedah

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Thu Apr 30, 09 4:54:51 pm MYT
Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah?" (Surah Ali Imran ayat 135) Istighfar bererti minta ampun kepada Allah SWT. Istighfar juga bererti minta ditudung (ditutup) segala kesilapan atau kesalahan.
Minta dilindung supaya ketika dibangunkan dari kubur di Mahsyar kelak, segala keaiban tidak terdedah kepada umum. Dalam ayat 135 surah Ali Imran, Tuhan menjelaskan sifat baik di kalangan orang beriman yang 'ashi, apabila melakukan perkara keji atau menganiaya dan dedah diri kepada bahaya api neraka. Lalu ingat dan mohon ampun (istighfar) kepada Allah SWT minta ditudung dosanya.
Sesal kepada Tuhan kerana derhaka kepada-Nya, dengan anggota yang dikurnia oleh Allah SWT. Menderhaka dengan mata kerana memandang perkara yang haram. Menderhaka dengan lidah kerana mengumpat serta berkata perkara haram. Derhaka dengan mulut kerana makan rezeki yang haram. Semua anggota tubuh badan adalah kurniaan Tuhan, yang sepatutnya digunakan untuk taat dan berbakti kepada-Nya, bukan sebaliknya.
Firman-Nya lagi yang bermaksud: "Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah Maha Pengangampun lagi Maha Penyayang." (Surah An-Nisa ayat 110) Pada ayat tersebut menjelaskan bahawa orang yang telah melakukan kejahatan atau menzalimi diri, kemudian ingat kepada Allah SWT dan beristighfar akan mendapati bahawa Allah SWT itu satu Zat yang sangat suka mengampunkan dosa, serta amat Kasihan Belas kepada manusia. Mukmin yang 'ashi (derhaka) hendaklah berkeyakinan bahawa dosanya akan diampun dan dilindung daripada pandangan orang ramai, dengan syarat mereka menyesali dan taubat bermula daripada hati yang telah insaf.
Sepenuh hati berazam tidak melakukan dosa lagi, lantas lisannya menyebut 'Astaghfirullah' atau 'Lailaha illa anta inni kuntu minaz zolimin' atau Allahummaghfirli wa liwalidaiyya. Atau katalah apa saja yang menunjukkan mereka tidak akan mengulangi kesalahan dan kesilapan yang telah dilakukan. Insya-Allah, Tuhan akan terima taubat dan ditudungnya dosa mereka. Diberi keupayaan menentangnya ketika hati teringin melakukannya.
Timbul rasa malu dan gerun, akhirnya akan jadi manusia yang patuh dan taat kepada Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohon ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun." (Surah An-Nashr ayat 3) Segala kerja bermula daripada anggota zahir atas dorongan hati. Jika bertasbih dan beristighfar terbit daripada sanubari insaf, hasil daripada sikap tersebut dalam jangka masa yang tidak lama, akan terbit rasa malu kepada diri untuk mengingkari istighfar yang diucapkan.
Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: "Dan yang memohon ampun pada waktu sahur (sebelum fajar)." (Surah Ali Imran ayat 17) Sifat orang mukmin ialah mereka berusaha bangun sebelum fajar untuk beristighfar kepada Allah SWT. Boleh beristighfar pada siang hari, tetapi kemungkinan beristighfar sekadar meniru orang lain.
Adapun bangun sebelum fajar adalah lambang keikhlasan kepada Allah SWT, ini kerana kebanyakkan manusia masih lena tidur. Sesetengah sifat orang mukmin ialah hanya sedikit tidurnya pada waktu malam. Orang yang berkeadaan begini pada siang harinya tak mungkin melakukan perkara yang bertentangan dengan syariat Allah SWT.
Sebaliknya jika seseorang beristighfar dan berzikir pada waktu malam kerana tarik perhatian jiran sebelah, supaya jirannya tahu dia bangun beramal waktu malam, nescaya tiada kesan yang positif pada siang harinya, kerana dia beramal sekadar tarik perhatian manusia. Rasulullah s.a.w. amat gemar beristighfar dengan: "Subhanaka Allahumma wa bihamdika Allahumma Ighfirli. Innaka Antat-Tauwwabur Rahim" Yang bermaksud: "Maha suci Engkau (daripada sifat kekurangan), ya Allah Tuhanku, dan aku memuji Engkau wahai Tuhanku ampunilah (segala dosa)ku. Sesungguhnya Engkau Amat penerima taubat lagi Maha Penyayang."
Lafaz istighfar hanya dihujung kalimah berbunyi "Ighfirli", tetapi dimulai dengan kata kata sanjungan dan bunga pujian. Iaitu tasbih mensucikan Allah SWT dari segala sifat kekurangan dan kelemahan. Bertahmid memuji-Nya dengan segala Kemuliaan yang tidak terhingga. Sebelum meminta sesuatu dari Tuhan lebih dahulu memuji-Nya dengan kata sanjungan. Inilah kaedah yang amat disukai oleh Allah SWT kerana meletakkan-Nya di tempat paling suci dan mulia, sesuai dengan sifat Keagungan Zat-Nya.
Justeru jika seseorang itu rajin bertasbih menyebut 'Subhanallah' dengan penuh kesedaran, misalnya menyebut 'Subhanallah' yang bermaksud Maha Suci Allah dari kejahilan, bererti Dia-lah Tuhan yang Maha Berilmu. Sebut berulangkali 'Subhanallah' Maha Suci Allah dari sifat kelemahan yang lain, bererti Dia-lah Tuhan penuh dengan segala sifat Kesempurnaan. Sanjunglah Allah SWT dengan tasbih dan tahmid. - lanh _

PEMBESTARIAN SEKOLAH

Pembestarian sekolah merupakan proses berterusan ke arah pembudayaan penggunaan ICT dalam pendidikan bagi meningkatkan kualiti pengurusan dan pentadbiran sekolah serta kompetensi guru. Ia adalah selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara yang memfokuskan bidang pendidikan sebagai satu usaha yang berterusan dalam memperkembang potensi seseorang individu secara menyeluruh dan bersepadu dalam pelbagai ilmu pengetahuan.
Objektif
Melalui Pembestarian Sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mensasarkan 5 objektif utama iaitu:
a)membentuk modal insan yang berkemahiran dalam bidang ICT ke arah masyarakat k-ekonomi
b)mengimbangkan jurang digital di antara bandar, luar bandar dan pedalaman
c)membentuk masyarakat yang kreatif, kritis dan inovatif
d)membudayakan pembelajaran sepanjang hayat berasaskan ICT
e)Membangunkan pendidikan bertaraf dunia.
Ciri-ciri Sekolah Bestari
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah meletakkan beberapa ciri utama bagi menentukan pembestarian sesebuah sekolah di Malaysia. Ciri-ciri tersebut adalah seperti:
a)Perkakasani.Infrastruktur dan perkakasan ICT dirangkal secara setempat.
ii.Nisbah komputer atau komputer riba kepada guru adalah 1 : 2.
iii. Nisbah komputer kepada murid sekurang-kurangnya 1 : 20.

b) Aplikasi
i. Sekurang-kurangnya 5 aspek pengurusan sekolah dilaksanakan berasaskan ICT.
ii. Warga sekolah mengakses maklumat melalui talian.
iii. Sekolah mempunyai laman web sendiri.

c) Proses Pengajaran dan Pembelajaran
i. Sistem pengurusan pembelajaran digunakan.
ii. Pelbagai bahan pendidikan diintegrasi.
iii. Guru berkemahiran dalam mengintegrasi ICT.
iv. Murid menggunakan ICT untuk melaksanakan tugasan pembelajaran.

d) Pentadbiran Sekolah
i. ICT digunakan dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah.
Langkah-langkah Pembestarian Sekolah
Dalam membestarikan semua sekolah di Malaysia, pihak KPM telah menyediakan infrastruktur ICT dan membekalkan peralatan ICT pada peringkat permulaan.
Penyediaan kepada kemudahan jalur lebar serta rangkaian setempat dan pengenalan kepada Program 'Schoolnet' di 8,120 buah sekolah merupakan satu usaha yang sangat penting dalam merealisasikan pembestarian sekolah di Malaysia kerana proses pengajaran dan pembelajaran ICT di sekolah-sekolah dapat dlaksanakan dengan lebih berkesan.
Di Malaysia, pembestarian sekolah dilaksanakan melalui penubuhan 88 buah 'Sekolah Rintis Bestari' yang menjadi asas utama dalam menentukan aras kejayaan pelaksanaan pembestarian sekolah. Melalui pelaksanaan ini, sebanyak 5,809 komputer dan 261 pelayan dan 1,494 judul perisian kursus telah diberikan kepada sekolahsekolah yang terlibat. Selain itu, sebanyak 243 judul perisian kursus berasaskan web dan 33 aplikasi sistem pengurusan juga turut dibekalkan dalam pembestarian sekolah yang dilaksanakan.
Pihak KPM juga telah melatih seramai 200,000 orang guru dalam pelbagai bidang pengkhususan ICT sebagai langkah untuk meningkatkan lagi kompetensi guru untuk mengintegrasikan ICT dalam pendidikan.
Bagi memastikan konsep pembestarian sekolah mencapai objektif yang sebenar, pihak KPM telah menubuhkan makmal komputer di 4,500 buah sekolah serta sebanyak 99,000 buah komputer dan 4,600 pelayan. KPM juga telah memasukkan elemen ICT dalam pelaksanaan kurikulum sebagai langkah untuk membestarikan sekolahsekolah di seluruh negara. Elemen ICT dalam kurikulum dilaksanakan melalui penggunaan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Matematik dan Sains (PPSMI). Melalui PPSMI ini, sebanyak 97,000 buah komputer riba, 70,000 buah projektor LCD dan 4,600 buah pelayan telah dibekalkan ke 9,539 buah sekolah di seluruh negara.
Saluran TV Pendidikan juga telah dibekalkan ke 9,539 buah sekolah di samping 11,709 buah televisyen ke sekolah-sekolah di seluruh negara. Saluran TV Pendidikan ini merangkumi 10 mata pelajaran yang meliputi 3,531 buah rancangan kurikulum untuk para pelajar dalam usaha menjayakan pembestarian sekolah.
Pembestarian sekolah juga dilaksanakan melalui kerjasama dengan agensi luar bagi mempercepat proses pembestarian di samping melaksanakan audit yang menyeluruh bagi semua inisiatif ICT yang melibatkan aspek pengajaran dan pembelajaran serta aspek pentadbiran serta pengurusan.

Selasa, 5 Mei 2009

14 PRINSIP PENGURUSAN

Mengurus sumber-sumber dalam organisasi adalah aspek kritikal dalam mengelakkan sebarang pembaziran penggunaan sumber berlaku, di samping memastikan sebarang penggunaannya adalah di tahap optima
1. Pembahagian Kerja: kerja perlu diagihkan kepada tugas-tugas tertentu dengan tanggungjawab setiap tugas diarahkan untuk individu tertentu.
2. Autoriti/Kuasa: autoriti perlu dideligasikan seiring dengan tanggungjawab.
3. Disiplin: menjelaskan harapan/jangkaan dan akibat jika melanggarnya.
4. Kesatuan arahan: setiap pekerja perlu memberi laporan kepada seorang penyelia.
5. Kesatuan arah: objektif organisasi perlu fokus kepada kerja pekerja.
6. Kehendak individu bawahan kepada kehendak umum: kehendak organisasi perlu mendahului kehendak individu.
7. Upah: usaha ke arah menyokong kepada objektif organisasi perlulah diberi diberi ganjaran.
8. Pemusatan: peranan orang atasan dan bawahan perlu diteliti dan hubungan penting antara mereka perlu dijelaskan.
9. Rantai Scalar: komunikasi antara kawasan organisasi perlu mengikut rantaian arahan.
10. Arahan/Pesanan: pekerjaan dan peralatan organisasi perlulah menyokong matlamat organisasi.
11. Ekuiti/Kepunyaan: layanan yang adil dan menghormati semua pekerja.
12. Kestabilan dan hak milik: kesetiaan pekerja dan perkhidmatan yang berterusan perlulah digalakkan.
13. Inisiatif: inisiatif peribadi pekerja yang menyokong objektif organisasi perlulah digalakkan.
14. Esprit de corps: pekerja dan pihak pengurusan perlu digalakkan untuk berkongsi matlamat dalam mencapai objektif organisasi
(sumber: h. fayol, general and industrial management, trans. c. storres. marshfield, ma: pitman publishing, 1949)