Rabu, 6 Januari 2010

TUGAS PEM. PENGURUSAN MURID ( PPM ) MASA CUTI SEK.





1. TAJUK
Pengurusan Tugas Pembantu Pengurusan Murid Semasa Cuti Persekolahan

2. DESKRIPSI KOMPETENSI
Pembantu Pengurusan Murid ( PPM ) N17 bertanggungjawab untuk memastikan dan melaksanakan pengurusan pentadbiran, kewangan, inventori bahan dan peralatan di kelas semasa cuti persekolahan mengikut pekeliling-pekeliling perkhidmatan serta perintah am yang berkuatkuasa.

3. OBJEKTIF
Modul ini dihasilkan bertujuan untuk menyediakan satu garis panduan spesifikasi tugasan Pembantu Pengurusan Murid semasa cuti persekolahan :

3.1 Membantu mengurus pentadbiran kelas secara sistematik semasa
cuti persekolahan dengan cekap, mantap, berkualiti dan berkesan.
3.2 Membantu mengurus pengendalian pengurusan kewangan kelas
semasa cuti persekolahan dengan cekap, sistematik dan
berkesan bagi memastikan program pendidikan terlaksana
dengan jayanya.
3.3 Membantu menguruskan inventori kelas semasa cuti persekolahan
secara sistematik, berkesan dan memastikan peralatan di dalam dan di
luar bilik darjah sentiasa berada di dalam keadaan selamat serta
dapat mewujudkan suasana yang menyeronokkan bagi urusan
pengajaran dan pembelajaran.
3.4 Membantu mengurus kebersihan dan keceriaan di dalam dan di luar kelas semasa cuti persekolahan.

4. BIDANG TUGAS

CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 1 DAN 2

4.1 PENGURUSAN KELAS
4.1.1 Membantu membersih peralatan pengajaran dan pembelajaran, kawasan
di dalam dan di luar kelas.

4.2 PROGRAM PRA
4.2.1 Membantu merancang dan melaksanakan program kelas seperti
lawatan, sambutan hari jadi, karnival prasekolah dan sebagainya.
4.2.2 Membantu menyediakan props dan kostum untuk aktiviti kelas
seperti sukan, karnival, majlis konvokesyen, hari potensi dan sebagainya.
4.2.3 Membantu menghubungi pihak agensi luar yang ada kaitan dengan
program pendidikan.
4.2.4 Membantu urusan surat-menyurat yang berkaitan dengan program pendidikan ( seperti surat jemputan, surat makluman dan sebagainya ).

4.3 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
4.3.1 Mengemaskini peralatan seperti buku, lego, carta, kad imbasan atau
perkataan dan sebagainya.
4.3.2 Membaik pulih peralatan seperti buku, lego, carta, kad imbasan atau
perkataan dan sebagainya.

4.4 BAHAN BANTU MENGAJAR
4.4.1 Membantu membina bahan bantu mengajar yang sesuai dengan tema
pengajaran dan pembelajaran.
4.4.2 Membantu mengemaskini dan menyusun atur bahan dan peralatan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
4.4.3 Membantu membuat klasifikasi bahan dan peralatan mengikut kesesuaian berasaskan pusat-pusat pembelajaran.
CUTI AKHIR TAHUN
4.5 PENGURUSAN KELAS
4.5.1 Menyediakan fail maklumat, folio dan hasil kerja murid.
4.5.2 Merekod data murid yang telah mendaftar.
4.5.3 Mengemaskini fail.
4.5.4 Melaksanakan urusan surat-menyurat berkaitan.
4.5.5 Merancang aktiviti atau program kelas.

4.6 BAHAN BANTU MENGAJAR
4.6.1 Menyediakan bahan bantu mengajar.
4.6.2 Mengemaskini bahan bantu mengajar.
4.6.3 Membaikpulih bahan bantu mengajar.
-Carta
-Buku
-Permainan
4.7 INVENTORI
4.7.1 Menerima dan merekod bahan atau peralatan yang dibekalkan.
4.7.2 Menyenarai bahan dan peralatan harta modal di kelas.
4.7.3 Menyedia dan membuat inventori peralatan di dalam kelas.
4.7.4 Merekod pembelian bahan dan peralatan di kelas.
4.7.5 Merekod daftar bekalan pejabat.
4.7.6 Merekod pergerakan harta modal.
4.7.7 Merekod dan melabel nombor pentadbiran stok.
4.7.8 Merekod dan melabel bahan atau peralatan yang diterima.
4.7.9 Merekod, mencatat dan melapor kerosakan peralatan di dalam dan luar
kelas.
4.7.10 Mengemaskini inventori.
4.7.11 Mengemaskini stok.
4.7.12 Mencadang dan mengurus proses hapus kira bagi bahan dan peralatan
yang telah tamat tempoh dan rosak.

4.8 KEWANGAN
4.8.1 Membantu merancang dan mengurus anggaran perbelanjaan bekalan makanan.
4.8.2 Membantu mengemaskini akaun ( peruntukan makanan dan bekalan ).
4.8.3 Membantu merekod sumbangan yang diterima.
4.8.4 Membantu pengurusan kutipan pembelian alatan keperluan murid
daripada ibubapa.

4.9 KECERIAAN
4.9.1 Membuat mural.
4.9.2 Kebersihan.
-Kawasan di dalam bilik darjah.
-kawasan di luar bilik darjah.
-Bilik air.
-Taman ( menanam bunga dan membersih taman ).
4.9.3 Membersih peralatan dapur seperti pinggang mangkuk.
4.9.4 Membersihkan kawasan di dalam dan di luar ( alatan, mainan, pondok, persekitaran ).
4.9.5 Membaikpulih dan menceriakan kelas dan persekitaran kelas.
4.9.6 Menyusun dan membantu mengemaskini pusat pembelajaran kelas.
4.9.7 Mengindahkan persekitaran di dalam dan di luar kelas ( tanam bunga, membuat landskap, penjagaan tanaman ).
5. CADANGAN LATIHAN / KURSUS
5.1 Kursus ICT
5.2 Kursus Penyediaan Makanan
5.3 Kursus Keselamatan Dan Kesihatan
5.4 Kursus Pendedahan Perkembangan Kanak-kanak
5.5 Kursus Pendedahan Pembinaan Bahan Bantu Mengajar
5.6 Kursus Intergriti Pembantu Pengasuh Murid
5.7 Kursus Inventori Dan Sistem Fail
5.8 Kursus Pengurusan Kewangan
5.9 Bengkel Pendedahan Pengajaran dan Pembelajaran dan Kurikulum
5.10 Kursus Induksi dan Ketatanegaraan
5.11 Kursus Kendiri
5.12 Kursus Seni dan Kebudayaan
6. PENUTUP
Semua perancangan yang dicadangkan di dalam modul ini adalah sebagai garis panduan kepada pembantu pengurusan murid untuk bersedia merancang dan melaksanakan tugas-tugas semasa cuti persekolahan.

134 ulasan:

  1. Balasan
    1. PPM = Pembantu Pengurusan Murid.Bagi para guru pula harus faham PPM bukan kuli kepada guru...guru dan PPM harus berganding bahu untuk melaksanakan tugasan baik di kelas pra atau pn asrama.Cikgu Dan PPM harus sedar murid-murid adalah client kita di sekolah.Tanpa mereka jawatan kita tak akan wujud.Saya terpanggil utk memberi komen kerana skrg saya bertugas di kelas pra. Gurunya bukan main lagi mengambil kesempatan....tpi sya diam & bersabar. Seolah2 dia memperlakukan sya seperti org kuli dan gaji dia yg bayar. Makan pun tumpang makanan untuk budak pra...pinggan mangkuk lepas makan pun tak pandai nk cuci sendiri. Mungkin dia anggap Pembantu Pengurusan Murid bukan utk mengurus murid tetapi utk menjadi pengurus guru.Ramai guru melatah apabila melihat PPM bergaya. Tpi apa salahnyakn? Duit masing2 yg punya. Buat guru2 yg tak memahami erti sebenar jawatan PPM jgn hentam sebarangan...sekali PPM sepakat mogok(especially pra) nak ke para guru turun dapur memasak,mengemas,cuci tandas,sapu mop lantai,lap cermin,potong ikan,ayam...dan paling best sekali lap muntah murid2?? Sanggup wahai guru2 sekalian?? Pastinya tidak sanggup bukan...so apa kata sekali-sekala beri la penghargaan dan pujian kepada penjawat awam yang berjawatan PPM,tanpa PPM maka pincang la sebelah tangan si guru. Dan si guru harus sedar kita adalah sama-sama makan gaji..bukannya nak bersikap bossy. =)

      Padam
    2. seperti biasala cikgu kan... Cikgu2 lama kurang bersikap sedemikian... cikgu2 baru yg ala2 Final Destination karier mereka utk menjadi guru sbb susah nk dpt keja lain kan... kerja beratlah, apalah, merungut 200% tetapi nak elaun tu nk elaun ni... pensyarah pun buat keja sendiri tau... so, cikgu pun kenalah mcm tu... dah lah malas itu dan ini, dan semuanya nk senang, murid2 tu mmg x payah ckplah, kuli mereka sepanjang masa.... dah xde respeklah cikgu2 sekarang... x macam cikgu2 yg lama2 dulu...

      Padam
  2. a'ah.....iye lah tu...

    BalasPadam
  3. muka ko diat....cikgu cuti ppm pun gago juak nak cuti....waktu cuti sunyi sepi sekolah...habis cuti semua gago nak prepare....bagus jawatan ppm dibubarkan coz tidak membantu guru dan membazir duit kerajaan...bila d sekolah bergaya mengalahkan cikgu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betol ke PPM terlalu bergaya...

      Padam
    2. dia nie cakap main sedap mulut je... "bagus jawatan ppm dibubarkan coz tidak membantu guru" dia tahu ke ppm tu apa? pembentu pengurusan murid, bukan pembantu pengurusan guru... beangong... nie satu lg... membazir duit kerajaan... kau ingat duit kerajaan tu untuk bayar gaji kau sorang je...

      Padam
    3. kalau lah orang tu berada dekat dengan saya.....memang sampailah tangan saya kat cikgu tu....ikut sedap mulut kata ppm nie satu pembaziran....ingat sikit....guru bila di beri beban tugas yang lebih mulalah merungut....bebanan tugas banyak...gaji paling tinggi...ppm gaji spm tapi tak merungut pun bila bekerja...kepada cikgu tu bercakap guna otak kat kepala...bukan guna otak kat kepala lutut.....akai ada ka????

      Padam
    4. Sah lah cikgu yang kat atas tu seorang yang suka mengarah. Kebanyakan cikgu, bila ada ppm, semua kerja dia orang minta ppm yang buat. Sampai nak ambil kertas dan fail kat depan mata pun minta ppm yang hulurkan. Dia lupa ke apa..? dia ingat tugas ppm tu untuk bantu dia sepenuhnya ke? ingat ppm ni kuli dia ke? Bab bergaya mengalahkan cikgu ni.. lantak dia oranglah nak bergaya ke apa.. asal kerja beres sudah...

      Padam
    5. bukan semua ppm begitu..ada ppm y very good worker..tp y begitu mesti terasa n mesti terkena..x ada ulasan y x baik sekiranya benda tu x pernah berlaku..betul kan? sendiri mau ingat saja la. tp betapa seksanya bkerja dgn ppm y naik kepala cgu. bukanny ppm djadikan kuli, tp sekurng2ny pandanglah bidang tugas masing2..ne kerja ppm pun cgu y buat..ppm dtg sek, p kantin, duk main game/fb..pastu awal pulang dr guru..fikir2 kanlah..anyway, thanks to ppm y betul2 komitmen. pasti yang maha kuasa akan membalas jasa kalian.

      Padam
    6. saya sokong..tidak semua nya malas.masalahnya tugas ppm asrama khasnya akan byk rilex time waktu opis hour coz dia org dah keja awal pagi.kejutkan budak2 bgun pagi.kdg2 ada certain sekolah yg budak2 bgun pukul 5 pagi..tp time budak2 dah ada dkat asrama baru tugas bermula..sampai ke malam ppm keja..x ada pun merungut.(untuk ppm yg ikhlas bkerja).tp bagi ppm yg m@!@$..dia org suka duduk lepak dan bgosip sampey abis keja..kdg2 tidak ingat waktu kerja dah abis..

      Padam
  4. PPM tau,tapi buat tak tau..nak buat camna?GB pun senyap..

    BalasPadam
  5. pemalas udu......elaun dan gaji aja mau.
    waktu cuti langsung tidak datang kerja sampai diminta tulis surat tunjuk sebab oleh PPD. cikgu cuti, sida cuti...hampeh. bazir air liur dan budget KPM. selalu ditegur semasa mesyuarat tapi tebal muka dan telinga. GB pun tak dapat tegur. Pernah dicadang pindah kepada PPD tapi masih juga kat sekolah sampai sekarang.....arrrrhhhh...

    BalasPadam
  6. Kebanyakan PPM dihantar ke sekolah tidak berkualiti. semasa temuduga PPM semua bagitau saya yang menurut perintah.Tapi apabila diberi arahan semua melatah..bagitau itu dan ini, asyik bandingkan sekolah lain tak buat macam ini, dan bermacam-macam lagi.Elok lagilah jawatan itu dibubarkan,kalu nak bagi juga jangan bagi N17, bagilah N1 ke sebab mereka ni memang tak layak mengambil gaji yang banyak seperti sekarang terutamanya yang ditempatkan di kawasan P3..Renungilah wahai PPM yang tidak bertanggungjawab..

    BalasPadam
    Balasan
    1. PPM bokan sorang oooi..nak kena belasah ramai2 ka..

      Padam
    2. Memanglah ramai yang tak berkualiti... sebabnya, lulus je temuduga terus kerja...tak de kursus atau apa, tak macam cikgu. Tapi tak semuanya macam tu. Kalau ppm yang betul2 suka dengan kerja dia, memanglah "saya yang menurut perintah". Tapi kalau yang merasa diri tu lebih...,itulah yang bila diberi arahan cepat "melatah".

      Padam
    3. jangan hanya pandai mengata orang lah...entah2 kamu lagi malas macam tu.sepatut nya sebagai orang yang berilmu kamu harus mencari cara bagaimana untuk menanggani ppm berkenaan..memang tidak dapat dinafikan rakyat malaysia terutamanya bumiputera suka berfikiran negatif berbanding positif..macam ni kah modal insan yang dapat menyahut wawasan 2020...mengapa bangsa kita ketinggalan berbanding bangsa lain contohnya bangsa cina?jawapan nya ialah daya pemikiran kita terlalu ke arah yang negatif.saya bukan marah tapi untuk menyedarkan individu yang suka mengata orang daripada melakukan sesuatu yang mendatangkan faedah kepada negara.

      Padam
    4. hurm..hina ppm?.. cikgu?.. kdg2 lagi teruk tau.. nak tahu knape teruk?.. fikir sendirilah! don't judge book by its cover 0k!!

      Padam
    5. Guru ada yang lebih terok..... tak mengajar.. ajak budak tengok tv kat bilik komputer sampai habis kelas.. tengok cerita cartoon...

      Padam
    6. Guru yang dok kutuk ppm ni adalah antara orang2 yang memang alas buat kerja lah ni..dia nak pass kerja kat ppm bila ppm tolak mula lah kutuk ppm malas...ingatkan golongan cikgu ni bijak pandai yelah ada degree katakan tapi baru tahu cikgu ni kadang2 bodoh tahap gaban lak...wei...korang tak sedar ke,..korang tu yg lagi malas....berfacebook time mengajar..lepas tu kalau posting dapat tempat pedalaman mula2 merungut...kebanyakkan yang ambik option pendidikan sekarang ni bukan nya ihklas nak mendidik pun ini semua kerana tak nak mengannggur...takut ambik kursus lain takut menganggur jad nak tak nak diorang ni terpaksalah ambik kursus pendidikan....lepas tu kerja susuh AKP yang buat..bila AKP menolak ppm ini malas lah ini lah...weii yang menghabiskan duit kerajaan tu korang....cuba tgk berapa banyak guru keluar maktab tapi semua berfikiran low class...cam bodo je aku tgk...ini tak tahu buat..itu tak tahu buat..emis tak tahu..data tak tahu..SMA tak tahu...mmg kitaorang yang buat...cikgu buat apa?main facebook....adakah anda dibayar untuk main fb wahai cikgu...?cakap pakai otak...ini ckp mcm org takde degree...belagak...ingat pangkat cikgu engkau tu boleh bawa masuk kubur ke...bodo mcm lah duit kerajaan tu duit bapa engkau....

      Padam
  7. Yalah sikap sidak PPM sebenarnya di sekolah.kebanyakan tapi sik semua..kadang-kadang waktu petangpun asyik bersembang ajak..banyak cakap dari kerja..rasanya semua orang nyokong beberapa kenyataan di atas.harap pihak berkenaan ambil tindakan sewajarnya agar perakara yang sama selalu berulang..nama udah PPM, uruslah murid dengan sebaik-baiknya..bukan arap dengan sidak waden aja.PPM nangga dari tepi ajak mun waden meronda...sekadar renungan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mintak maaf la... warden sekolah kitaorang dengan PPM bersatu hati.... tak ada masalah pun.. warden mintak tolong.. kita tolong....... kitaorang mintak tolong.... mereka pun tolong..... guru semua sporting... Cuma GB yang selalu pilih kasih.... kerana tak dapat makan duit sekolah... akhirnya aku yang handle tugas penyelia asrama (memangku)... di sisihkan.. tapi semua ppm, pk1, pk hem pkkk... faham dan melayan aku macam biasa.. dan kami saling hormat... lantaklah dengan GB

      Padam
  8. Suara Terkilan...
    Satu lagi...selalu ungkitkan yang gaji cikgu ni besar...so anggapan mereka tapi bukan semua... semua keja cikgu yang kena buat....ada ka patut

    BalasPadam
    Balasan
    1. Guru kat atas tu hampeh.... memeng tak disukai ramai termasuk guru juga..

      Padam
  9. Bagus ga kalau sudah ada PPM, sik pakai waden. Waden nya ciku - banyak kerja lain. PPM hanya sigi tugas ja. Bubarkan waden bagus lagi. PPM boleh bertanggungjawab sepenuhnya(Isnin - Ahad), bergilir @ sif.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus agik sik perlu ada warden.... sik leh PPM ajak yang dipadeh sik maok kerjo leh.... apo leh... Aku raso PPm boleh uruskan tugas warden.... small matter... Yakin Boleh dan usaha lebih keras

      Padam
    2. oooooo...

      Padam
  10. semua manusia ada kelemahan.. tidak kira jawatan. PPM, CIKGU, PRA atau lain2 jawatan. kalau dulu masa cuti cikgu akan buat kelas tambahan tapi sekarang susah nak tengok kecualai di paksa GB begitu juga jawatan lain. kita masing2 ada kelemahan tidak ada manusia yang sempurna tidak pernah buat salah. kita taip perkataan pun selalu salah apa tah lagi manusia. PPM bukan robot, guru pun bukan dewa, staf sokongan bukan kuli tapi hakikatnya kita semua kuli.. cuma kita asyik bangga diri dengan mengatakan kita semua betul sedangkan kitalah yang paling banyak salah..
    memang benar masa cuti Staf banyak mohon cuti, ini kerana masa tersebut sahaja masa untuk bersama keluar dan tidak membebankan org lain kerana staf lain kerana pelajar cuti... harap semua ada pertimbangan .. jangan suka mengutuk orang nanti sendiri kena kutuk.. biarlah kita kata yang baik2 baru orang kata kita yang baik2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu saya sokong..jgn suka mengutuk kerja org lain..kita di dunia sama aje..

      Padam
    2. sokong 100%

      Padam
  11. semua manusia ada kelemahan.. tidak kira jawatan. PPM, CIKGU, PRA atau lain2 jawatan. kalau dulu masa cuti cikgu akan buat kelas tambahan tapi sekarang susah nak tengok kecuali di paksa GB begitu juga jawatan lain. kita masing2 ada kelemahan tidak ada manusia yang sempurna tidak pernah buat salah. kita taip perkataan pun selalu silap taip apa tah lagi manusia. PPM bukan robot, guru pun bukan dewa, staf sokongan bukan kuli tapi hakikatnya kita semua kuli.. cuma kita asyik bangga diri dengan mengatakan kita semua betul sedangkan kitalah yang paling banyak salah..
    memang benar masa cuti Staf banyak mohon cuti, ini kerana masa tersebut sahaja masa untuk bersama keluarga dan tidak membebankan org lain kerana staf lain kerana pelajar cuti... harap semua ada pertimbangan .. jangan suka mengutuk orang nanti sendiri kena kutuk.. biarlah kita kata yang baik2 baru orang kata kita yang baik2.
    semua ada tanggungjawab dalam semua jawatan.. tengok diri ada atau tidak buat silap... kalau ada perbetulkan diri dan kalau ada orang buat silap tegur dgn berhemah kerana nanti org pun akan tegur kita berhemah tapi kalau kita kutuk orang suatu hari orang kutuk kita...

    BalasPadam
  12. aoklah..pndey2 jak nganok ppm..coba kitak urg empun gnti masok kelas praseklh jd ppm shari,,cerik rasa...kta ada tgs msg2..xboh gago ng tgas urg,,ska ati cdak la nk relax ka nak mlbih2 ka...mun keja cdak xsiap agk juak nimpak palak cdak empun.....iboh gago anok urg,,diat dirik empun lok...mcm la takowg ya bgus elak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bena juak.... mano mano warden ngan cikgu yang selalu ngato PPM sik kejo...cobonyo jadi PPM sebulan lok.... mbasuk budak berak, njemur tilam kas mbiak kemih.... ngemop asrama, angkat kain jemuran pelajkar mun ari ujan , melipan pakaian mbiak, pastikan rambutnya disikat selalu, pastikan giginya putih banyak agik leh sampe sik apat disebut agik....... jangan kelaka jak lebih bilo moleh kejo sik maok... insaflah warden.... komen sio sio.... berdoso... tapi aku maafkan korang semua...

      Padam
    2. btl2..waden cme pndai ckp je.tp slh dri sdri xnmpak..nk snangkn kj sdri smua tgas ckp ppm yg kne wt.yg bkn tgas ppm pn ckp ppm kne buat.waden lak nk nk tunjuk lagak macam mandor..tgjwap sdri x di tunaikn sb sbok nk cr slh org laen..biase r xleh nk tgok org sng..ble ppm jwp blik mle r melatah.waden mkn elaun je ppm mkn gj..xke bdoh ckp cm tu..nmpk sgt wt kj xikhls sb nk elaun je.klu xnk bndingkn elaun waden gn gj ppm..ap susah..ltak jwtn r sp suh jd wadan.bodohhhhhhhhhhhhhh..

      Padam
  13. siapa mahu tkar keja dgn sya jd ppm..mmsk..cair make up..dahla panasss salu brbau peluh...kdg2 budk kencg,munth berak n mcm2 lg..ppm yg kena buat..best tau,ada sapa2 yg nk tkr jwtn tak,,sy nak duduk dlm air cond jugak ler,,

    BalasPadam
  14. ppm ada 2 katagori.ppm pra n ppm asrama...ppm pra mmg x dinafikan cdak nya menjlnkn tugas..tp ppm asrama--look n see jk lh..

    BalasPadam
  15. Semuanya sama ada tugas masing-masing, tak kira ppm Pra,ppm Asrama,Waden ataupun guru..yang penting kita jalankan tugas kita dengan ikhlas dan jujur..

    BalasPadam
  16. mun madah ppm ngalahkan cgu ya salah siapa?????ppm melampau kah??? sebagai penjawat awam apa2 pun gred penampilanlah perlu diutamakan....mcm ya amanat nak kmk org ppm dengar....mum muka macam kera kena belacan turun kerja sik kah menjatuhkan imej PENJAWAT AWAM!!!!!!!!!

    BalasPadam
  17. suruh mereka pakai pakaian seragam supaya tidak belagak

    BalasPadam
  18. mmg tidak semua ppm berperangai sebegitu....sesiapa yg terasa sahaja.....keja sambil lewa untuk mencukupkan waktu 8 jam sehari..tak boleh lebih..kurang boleh...patut ka begitu...mcm ya ka org menurut perintah?turun keja pukul 9 - 11...duduk sambil online....lepas tu menganggu guru d bilik guru...kenapa tak berada d asrama? melakukan apa yg patut d asrama seperti dalam skop tugas???? jawab jawab....keja senang jer. then dapat elaun P3.....

    BalasPadam
  19. sik perlu nak gago jaga tugas org, sendiri mau ingatlah!!!!!! apa-apa jawatan semuanya sama. pokok pangkal dtg dari dirik kita pun.adakah hanya cikgu ataupun pegawai atasan sahaja yang boleh bergaya???Sik kanlah hanya krn nak bergaya pun kenak anok juak!!!!!! mcm-mcm ada

    BalasPadam
  20. mun mau bergaya kerja lebih sik da hal,gaya lebih tapi keja malas?????apa jadi? membazir duit kerajaan.mun nangga senarai tugas di atas masa cuti ndang banyak tapi ada juak yang sik datang bekerja,minta dengan gb dengan penuh alasan yang menggoda.

    BalasPadam
  21. macam ni sebenarnya tugas ppm tuk?mun kita lihat senarai tugas sida nya masa cuti yang di syorkan di atas banyak tapi ppm di sekolah kamek tangga aku sik banyak kerja.sida nya selalu aja beborak membisingkan keadaan di pejabat jak.saya rasa sida nya perlu berkursus seperti cikgu yang berkursus nak jadi cikgu supaya mereka tau macam mana etika berkerja.

    BalasPadam
  22. org yg madah ppm tok mcm2 pun maybe peragai sidak teruk agk he....mls mok ngutuk...

    BalasPadam
  23. aok btol kali org yg komplen mcm2 ya jeles sb nya sik dpt jd ppm..mklumlh pmbntu pm.hahahah..mun asa ppm elex..tkar jwtn nunnnnnnn....klak ktak online juak...mcm la dri sndri tu baik sgt,,,jgn ska anok org..ya periuk nasi masg2..nya sik cukup jam kerja..kelak ada cara tuhan tarik rezeki nya..sik boh bingongggggg..TUHAN MAHA ADIL...

    BalasPadam
  24. btul tu...sik da guna degree ia mun asyik mengutuk PPM yang kamik tok stakat SPM..Sepatutnya Guru jadi teladan kepada PPM, Macam keadaan sekarang tok...guru yang mulakan mengutuk so Kami semua PPM pun mengambil tindakan ini sebagai teladan n ikutan kutuk mengutuk, mun maok jadilah PPM ,jangan jadi cikgu...tukar jawatanlah dengan kita orang tanya ppm samada mau tukar jawatan dengan guru..banyak PPM yang mau tau...haaaa tentang PPM disuruh tinggal dalam asrama,ada bajet kah guru yang mengutuk itu buat pejabat PPM?????Selalunya guru banyak lagi masalah yang diisukan ke pejabat PPD masing2..sendiri mau ingatlah...lebih baikjangan kutuk PPM..PPM tak ada kacau orang..sudah rezeki

    BalasPadam
  25. kutuk..kutuk dosa tanggung sendiri...adalah tuhan akan tarik rezeki orang yang suka mengutuk tu

    BalasPadam
  26. tidak semua ppm tidak berkualiti.saya bukan ppm.saya guru.ada ppm yg betul2 buat keja dan kdg2 di luar bidang tugas mereka.jgn kita nak salahkan semua ppm.kdg2 bila wrden bekerja, ppm tdak bekerja. bila ppm bekerja warden ambil peluang tidak bekerja.jd kita jgn salahkan sapa2.warden pun ada di bayar elaun masa cuti sekolah.tp fikir berapa ramai warden yg jaga sekolah?kdg2 warden dtg kat dewan utk makan.pas tu balit.sepatutnya warden dan ppm sama2 bertugas bukannya harapkan sebelah pihak saja.kalau lantik warden dr guru kpli lg teruk.mereka tidak mahu mendengar nasihat atau pendapat org bawahan. kononya berpelajaran tinggi tp pengalaman kurang. yg saya perhatikan di sekolah saya, warden kurang bertugas tp asyik ,menghukum pelajar dgn hukuman yag tdak sepatutnya. sepatutnya warden kena bertugas baru tahu masalah murid jgn asyik nak hukum. murid makain tertekan dan caranya makin byk masalah yg akan di timbulkan.renung2kanlah

    BalasPadam
    Balasan
    1. masalah yg teruk lagi ppm disuruh jadi warden.camna nie...nak salahkan ppm lg?

      Padam
    2. yang sebenarnya diorang dengki dengan jawatan ppm ni... guru pra kalau tak der ppm ni boleh ke diorang handle semua keje.. mana nk mengajar, mana nk kawal budak, masak, mengemas, belek2 fail, rasanya menangis tak belagu laa.. nasib baik la kpm wujudkn jawatan ppm ni.. so.. beterima kasih lah weh... bila dh ada ppm ada cikgu2 ni ambil kesempatan. kononnya mcm bos besarla.. ppm yg dpt kt sek. sk. kira ok jgak la.. kalau dpt kt s. jenis tu harap2 phm2 la.. lagi la...

      Padam
    3. Ada benarnya kenyataan cg tu...waden sekadar atas nama tunggu elaun tiap bulan tpi tak pernahnya nk turun bertugas. Pengalaman sya di sekolah lama, waden akan melenting sekiranya ada murid yg datang mengadu permasalahan mereka, jalan mudah disuruhnya murid2 tersebut jumpa PPM. Serah bulat2 semua tugasan kpd PPM. PPM terima gaji sahaja tanpa elaun mcm waden. Waden senang2 ada elaun tpi disalahgunakan jawatan tersebut untuk menambahkan pendapatan mereka. Harus sedar kita sama2 kuli dan makan gaji..bukannya asyik mengambil kesempatan terhadap insan yg berjawatan PPM. Tetap bersyukur walaupn sya hnya berjawatan PPM, tpi mata sya terbuka luas utk memerhati dan menilai para guru yg berkelulusan tinggi yg suka meninggi diri dan asyik menunding jari.Moga2 andainya suatu hari nnti sya bertukar jawatan dan gred, tidak akan terikut perangai buruk yg mcm ni...pengalaman mematangkan buah fikiran!

      Padam
  27. saya rasa kalau ikut tugas ppm dan warden ada bezanya.ppm kalau kita tgk senarai tugas bermula dgn perkataan MEMBIMBING DAN MEMBANTU.jd kita tahu apa maksud membimbing dan membantu.jd jgn salahkan ppm.sebaliknya tugas warden bermula dgn perkataan BERTANGGUNGJAWAB...jd warden bertanggungjawab atas segalanya.bukan harapkan ppm.saya guru dan tidak menyokong mana2 pihak.cuma saya kecewa melihat warden yang di lantik dr guru kpli yg kebanyakakn hanya harapkan elauan. apa yg penting kerjasama jgn hanya salahkan satu pihak sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju dengan pendapat tuan hamba.... yang penting adalah kerjasama... tidak saya nafikan memang terdapat PPM, warden malah guru juga bermasalah... masing masing nak buat hal sendiri.... Kalau semua orang macam ni bila masalah nak selesai.... last last saling tuduh menuduh saling menyalahkan .....

      Padam
    2. btl too..tngjwap lbh kpda waden sb tu waden di sediakn kediaman khas kt asrama..ni tak nk suruh kite kj 24jm dok kt skolh dlm kdaan blik xselese..waden pulak yg pndai2 nk bubar jadual tugas ppm nk jdkn sihft.wlhal jadual tugas ppm brmula pukul 7am-4pm pd wktu persekolahan.bodoh sombong tu r jdnyer..jgn nk memandai g tgok prkeliling.hnya unit brunifom je y kne kj ikut shirt..g tgok prkeliling smua ada kt c2..

      Padam
  28. betul tu.s,harusnya pihak warden dan ppm b,kerjasama dalam menguruskan pelajar.

    BalasPadam
  29. bannal ko lu..ppm d pjbt bukan kehendak mereka ianya adalah atas arahan pihak atasan.pagi di pejabat petang hingga malam di asrama.isnin hingga ahad bersama pelajar bila masa pula dengan kelurga???kalau pun masa cuti ppm sibuk nak cuti bkan jd masalah mereka ada cuti tahunan jd tak kacau orang lain pun.kita sama2 ada tanggungjawab ,uruslah hal masing2 .yang sibuk jaga hal orng lain tu tak di bayar gaji jua.jd sendiri mau ingatlah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betol Pok... 5.0o pagi dah stat keja... kat asrama tenok budak berkemas .. kadang tolong pakaikan baju untuk budak tahun 1, sikat rambut pelajar, kemas tilam lipat selimut, cadar, ...8.00 pagi baru pergi pejabat... buatlah kerja kerja perkeranian... rehat tengahharipetang malam pantau budak makan minum dah bersih ke tidak dewan, pinggan mamngkuk... ingat PPM duduk saje ke.... bila time cuti memang nak jugak cuti.... bukan guna cuti warden ke, cuti guru ke... PPM pun ade family... ada.. tanggungjawab terhadap keluarga, terhadap masyarakat sekeliling.... Jadi Bagi mulut mulut tak bertimbangrasa itu...ingatlah kesusahan orang lain... semoga Allah melimpahkan rahmat kesabaran kepada semua PPM asrama ke..Pra...ke.. lelaki atau perempuan.... AMIN

      Padam
  30. sepatutnya ppm x perlu di pejabat.kerani sekolah kan ada.sebenarnya guru besar juga memainkan peranan.semua ada bidang kerja masing2.kalau ppm kerja di pejabat jadi apa kerja kerani?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kerani keja korek taik idong la..sumo keja suiz kat ppm..

      Padam
  31. setiap jawatan cikgu atau ppm,masing2 mempunyai tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.Sepertimana saya sekarang,sudah 4 tahun menjawat jawatan sbg PPM Asrama.Saya dan warden saling bantu membantu kerana niat dan obkeltif kami adalah membimbing anak-anak bangsa menjadi seorangyang bukan saja pandai dalam akademik tetapi pandai juga dalam pengurusan diri.Warden membimbing murid dalam bidang akademik manakala PPM Asrama membimbing murid dalam pengurusan diri

    BalasPadam
  32. Selalunya pada cuti persekolahan masa saya akan dihabiskan dengan PPM pendidikan Khas dan Pra sekolah menghias kelas. kami akan membahagikan cuti yang ada menghias kelas contohnya minggu pertama kami akan mengadakan gotong royong menghias pra sekolah,minggu kedua pula menghias kelas Pendidikan khas manakala seterusnya adalah bilik-bilik di asrama...maka soal PPM tiada kerja atau malas membantu kerani tak pernah wujud.Apa yang penting sentiasalah buat Laporan tugas Harian PPM dan hantar pada GB untuk dilihat...Insyaallah.

    BalasPadam
  33. entah lah siapalah yang degki sangat dengan ppm nie. cuba rasa jadi ppm terutama ppm asrama banyak tanggungjawab kerja sampai malam murid sakit ppm asrama yg urus.ada guru2 urus murid sakit waktu malam? guru kerja pun setengah hari saja pas tue balik.tapi ppm kerja sampai malam kadang2 kerja kerani pun di buat......kerja guru pun di buat seperti memfotostet kerja murid..ada kala ppm asrama di suruh mengganti guru dan ppm pra sek....tapi kami ikut arahan ja tidak ada komen....... waktu cuti pun sepatutnya guru2 pun di minta datang bergilir-gilir ke sekolah tapi tiada yang datang.tapi kami tidak jg bising....sebab kami faham itu lah masa bersama keluarga........jadi kenapa pula kami tidak boleh bercuti kami pun ada keluarga fikir2 kan lah yang mengatakan jawatan ppm ni.....jgn nak pandai2 nak bubar kerajaan wujudkan jawatan nie bersebab kalau guru hebat sangat bagus korng buat kerja2 ppm belum tentu kamu dapat tangani perangai murid yang beraneka ragam.sedang kan perangai murid kat dalam kelas pun pening nak tangani ni lagi bdk yang selalu bersama dari pagi hingga ke malam.

    BalasPadam
  34. Biasalah tu setiap kerja ada cabaranya..bak kata guru besar saya kalau rasa dah tak mampu nak kerja dan memikul tanggungjawab buat apa pi apply keja sbg PPM.kenapa tak mohon kerja kerani atau pembantu makmal atau penyelia asrama .bukan ker dah diberikan senarai tugas ppm sebelum memohon.Tak pun kenapa sebelum memohon jawatan nie tak pi cari maklumat mengenai tugasan PPM.buat pe nak merungut sedangkan rezeki tiap-tiap bulan masuk jer RM 1000 ke atas.Berhenti jer lah kerja tu kalau rasa dah tak larat,rasa tak puas hati..sebab bila timbul perasaan macam tu susah nak berkat rezeki yang kita dapat..Bila tak berkat mula lah tiap-tiap bulan tak cukup jer duit tiap-tiap bulan

    BalasPadam
  35. x de keje lain..tau nk mengutuk ppm..janji tiap2 bulan dpt gaji..haha..ada yang jeles..nanti x de brita lain yang msuk newspaper...ckgu me?????? murid..fhm2 je la...

    BalasPadam
  36. cikgu tengah makeup dalam kelas wktu mengajar..murid jadi penonton..cikgu jadi badut..kwang3...ade ke patut..peace no war.hehehe..wktu free duduk kedai kopi tanpa segan silu..macam lagu cerita kedai kopi..SBT x berbayar x nk mengajar...waden,murid sakit sempat main "mee KOLOK"..."seafood"...waden bila marah jadi incredible hulk...habis papan hitam pecah,tong sampah pecah...ape kes???

    BalasPadam
  37. aik.......nyalah ppm jak keja cdak cgu, sik da keja nak buat kah? cuba lah masuk kelas jgn dok lepak kedai kopi lama-lama. p ajar budak, kelak btumbuk mbiak dlm kelas. sape nak jwb. dok nyalah ppm jak, mek sik da kluarga kah? pandei jak cdak warden ngulun ppm. mun turun asr mdh sik payah....ppm ada nun. nie patut?????????????? makan elaun buta. mun main olo br nya tau......mbiak sakit nie nya nemu. betul sik??????mbiak sakit?.sik kisah,,,,abg ngan kakak ada ngantar ya p klinik.mlm ka siang ka? sik duli kmk bab dah tugas tp ingat sikit lah warden...... kmk mauk juak tido sedap-sedap ngan bini, ngan laki..ujung minggu mun mbiak minta kluar g psr....cr warden? ntah pegi nyabung manuk masa duty...mun g smbahyang sik da hal........RENUNGLAH WAHAI SEMUA BUKAN MENGUNGKIT TP MELUAH YG TERBUKU DI HATI..

    BalasPadam
  38. hello seme2 baik guru mahupn ppm seme2 bwh kerajaan..korang nk ngutuk ppm yg mls habis guru yg mls 2 mcm mane???mcm aku nih ha ppm pra dpt guru dg41 tp mngajo mcm taik..xthu ape bende nk buat kat bdk2..sbaliknye aku plk yg kene ajar bdk2 kg yg ssh ni..pg2 bute dh smpai sek..hdg mknan,siapkan menu nk rht kang,amik attendt,pas2 bg keje,bsuh pnggan,bg mkn plk,mcm2 lg la..dh hbs waktu anto bdk2 blk plk kat pondok..sdh 2 blk mnyapu..mengemop..pastu tgk keje2 prkeranian plk..korang ingt sng ke wat keje ppm nih ha!!!!bagi aku la ppm lg byk keje dr guru..dr memasak,kerani,layan bdk2,mengemas seme bendela kn buat..tp guru stakt mngajo je..keje guru pasing plk pd ppm...tiap bln pgang mesin kira2 kira gaji..ape daa..xde ppm xlancar pra tau..jadik wahai guru2 pra hargailah ppm yg ade kecuali yg btl2 mls..jgn nk ngutuk je..cermin diri sndiri dlu br kutuk org paham!!!!!

    BalasPadam
  39. Betul tu..ppm le paling byk keja..tapi ashik d hina..sabor aje le kt yg bergelar ppm..

    BalasPadam
  40. sabar jer lah semua ppm.yg ptg niat kita baik.ikhlas dan jujur dlm pekerjaan.pasti suatu hari hasil penat lelah ppm akan terbalas.saya akui mmg terdapat segelintir warden yg menyerah segala tugas kpd ppm termasuk Pk HEM yg langsung x jenguk muka.pastu berlagak kira dia terrer dlm meramal apa yg akan terjadi.bila ada kes disiplin, dia tanya bdk dgn alasan bdk x pandai bohong.sy rasa bdk sekarang bkn setakat pandai bohong, pandai mencuri pun ada.tp tahniah buat semua ppm yg ikhlas dlm tugasnya.

    BalasPadam
  41. cikgu amran / serian28 November 2010 11:11 PG

    jangan memandai mencarut dan menghina jawatan ppm. mereka sangat berkesan dalam membantu pengurusan murid.....tiadak ada soal untuk membubarkan jawatan ppm. jangan ingat semua cikgu bagus...kes rogol, kes liwat, kes mencabul...cikgu buat tu....jangan suka mencari kesilapan orang lain...ingat ye yang mulut2 celupar tu....kita hanya boleh cakap bila kita adalah manusia paling sempurna...you orang bukannya best sangat pun...tahap mana kerja engkorang untuk pertikaikan orang lain...adakah you ni cukup hebat? berapa banyak dah anugerah you dapat? mengapa nak tutup pintu rezeki orang lain?

    BalasPadam
  42. CIKGU PRIHATIN.....SERIAN28 November 2010 11:16 PG

    kita ni....kalau nak pertikaikan kerja dan sikap orang lain...sampai bila tak kan maju...manusia ni lain ...bukan kucing tau makan ikan jer...manusia perangainya dan komitmennya lain2...so....anda berhak untuk mempertikaikan dan menghina jawatan PPM JIKA anda2 yang bermulut celupar ni memang orang yang hebat dan kerjanya memang mantap...tapi .....jangan ingat you orag semua tak pernah buat salah.....apa perasaan you org bila org lain minta jawatan you sendiri dibubarkan? gila pemikiran macam tu....orang bodoh saja boleh buat macam tu...( engkorang la) ...kpm bukan suka2 wujudkan jawatan ni....engkorang yang tak tau apa2 tidak perlu untuk membuat sebaramng pertikaian....saya sendiri seorang guru dah berkhidmat labih 10 tahun....mengakui kehadiran ppm banyak membantu...bersyukurlah adanya ppm....

    BalasPadam
  43. wah.. hina sgt ke PPM. sy PPM gak. tak de masa melepak. dtg pepg buta balik lewat ptg gara2 menyiapkan keje. cikgu juz lagak sebg pengarah, mengarah itu ini. PPM gak yg kene settel kan sume. siap kene shapener kan pensil wana bdak lg.. bayang kan bdak 25org. sekotak pencil wana ade 12. tak melecet tangan nak shapener?? dengar mcm senang, try buat tengok.. tak cukup ngan arahan cikgu. keje kat opis pun kene settel gak. ingat PPM goyang kaki jer ker. tu dapor pingan mangkuk, toilet.. sape yg cuci?? lantai.. sape yg nyapu n mop.. bebudak mkn sape masak?? keje kdang lebuh 8jam. time rehat pun tak mandang.. siap bw balik keje lg.. hadoyaii!! nasib PPM..

    BalasPadam
  44. slm 1 Malaysia....
    kpd ppm seluruh malaysia,kenapa tak tubuhkn je satu persatuan yang akn menyeragamkan semua tugas2,waktu kerja dan tanggugjawab serta kursus2 yang berkaitan dgn ppm?ppm pn manusia gk. jgn lh kutuk n ttp periuk nasi ppm.smoga thn bru ini mnjadi lbh baik dr thn2 sblmnya...

    BalasPadam
  45. Salam...
    Apa jawatan sekali pun yg penting kita buat kerja dengan penuh keikhlasan,kenapa jawatan ppm yg dipertikaikan??
    Tahukah apa yg ppm buat dr jam 7pagi-4petang..pg: sediakan sarapan tuk murid kemudian hidangkan,kemas tmpt makan,cuci pinggan mangkuk selesai bab sarapan, 8.00pg masak tuk rehat kul 10pg.. 9.30pg masuk kelas bantu guru dlm P&P ,9.55 hidang makanan tuk rehat..10.30 kemas tempat makan,masuk kelas bantu guru dlm P&P sampai kul 12.00t/hari..pantau ketika murid pulang..12.30cuci pinggan mangkuk dan peralatan memasak(INI TIDAK TERMASUK TUGAS SEKIRANYA ADA MURID YG TERKENCING TEBERAK DLM KELAS LG SEKIRANYA BERLAKU PPM JUGA LA YG LAKUKAN )..1.00 PPM REHAT HINGGA 2.00ptg..Sambung plk ptg membersih kelas,menyusun segala peralatan yg ada dlm kelas,mop lantai,cuci tandas,menyediakan bahan bantuan mengajar tuk hari keesokkannya, membuat persediaan memasak tuk keesokkan hari ,bersih kwsn luar kelas prasekolah(TUGAS INI DI LAKUKAN SETIAP HARI SEPANJANG)..KADANG2 LEBIH DR PUKUL 4.00PTG. Jam 4.00ptg PPM pulang...bukan kah padat aktiviti tugas seorang PPM?? ADAKAH ANDA SANGGUP MEMIKUL TUGAS SEBAGAI PPM..
    PPM DI GALAKKAN CUTI REHAT SEWAKTU CUTI SEMESTER PERSEKOLAHAN KERANA MURID BERCUTI..JD SALAHKAH WAKTU CUTI PERSEKOLAHAN PPM CUTI???INI LAH WAKTU YG SESUAI..
    Kita jgn la selalu menunding jari mencari kesalahan org lain kerana jari yg 3 lagi menunding ke arah kita..bermakna ??fikir2kan lah..
    semoga apa yg kita lakukan mendapat keberkatan dr ALLAH SWT.. AMIN

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1 PPm saya sering lewat ke sekolah
      2Seminggu orang lain kerja 5 hari, dia cuti 2-3 hari
      3 Cikgu ajar, dia tidak bantu, asyik main handphone
      4Cikgu bagi kerja, berbulan-bulan tidak selesai
      5 kadang kala ,terus hilang tanpa beritahu sekolah, gb marah, suaminya call marah gb
      6 ambil masa menyediakan lunch untuk suami tetapi murid makan makanan yang sama sahaja.
      7 Satu minggu masak 2-3 hari,lain beli. dia kata boleh claim dengan pembekal?
      8 Banyak lagi .......
      tell me what to do?

      Padam
  46. buat seram je nak jadik PMM..baru je semangat w'pon dalam tangan ni dah ade diploma..minat punye pasal,dgr kutukan macam2..adoii...kene pk balik la...

    BalasPadam
  47. kalau ada diploma tak payah mintak PPM mintak la keje yang setaraf dengan 'U' org yang ada diploma xkan buat kerja PPM nie..sebab org yang sanggup buat kerja ini adalah seseorang yang lebih tinggi sijil dari diploma,ijazah dan sebagainya,kerana kerja sebagai PPM ini adalah jawatan yang bukan saje gajinye dibayar di dunia tapi gajinya juga akan dibayar diakhirat..

    BalasPadam
  48. sudah-sudah la nak membandingkan jawatan masing-masing.Baik cikgu atau PPM sama-sama xboleh pakai..yang menjadi mangsa anak bangsa sendiri akibat daripada kedua-dua jawatan nak menunjuk belang. Penjawat awam yg Berjawatan guru nak berlagak,kononya akulah yang pandai manakala PPM plak tak habis-habis minta simpati.Itu susah ini susah...berhenti kerja jer..

    BalasPadam
  49. masing2 ada tugas dan tanggunjwb msing2..kalu blur sangat..masing2 blh tgk balik skop senarai tugas masing2...cgu jgn salahkan ppm dan ppm wat tak tahu je a[a cgu nak kata apa..bukan cgu yg bayar gaji ppm.. mana cgu dan ppm yg blh bkja sama tahniah dan teruskan..mndidik dan mbimbing anak bangsa sendiri..pahala yg tak nampak..dan hikmah yg terlalu besar kalu kita ikhlas..sndiri akan rasa...dan suka juga kalu ppm ada uniform cam PRA..x pening nak pikir baju apa nak pakai..duit x bazir bli baju..

    BalasPadam
  50. mana2 cgu yg suka mhentam ppm ni..tgk balik kerja sndiri..kalu cgu pra tu..adakah semua muridnya lancar membaca..pandai dah mengira yg asas..cantik dah tulisan anak murid tu..??? kalu tak jangan nampak kesalahan orang lain perbetulkan diri dulu..kalu cgu skolah yg tumpang sama cgu di atas..adakah anak murid anda dapat A dalam subjek yg di ajar??? kalu tak ..maknanya banyak lg yg perlu dperbetulkan..dan buat ppm buatlah kerja dgn betul..spya berkat gaji yg diperoleh setiap bulan....

    BalasPadam
  51. sabarlah wahai PPM..mmg penat gile keja PPM ni. Lagi2 bla dapat ckgu yg suka mengarah itu dan ini,tapi kalau bekerjasama dgn ckgu yg ok..ok la keja..=)sabar je la..anggap je anak sdri..

    BalasPadam
  52. Saya Pembantu Pengurusan murid asrama. Pada pendapat saya memang ada segelintir ppm yang kurang dalam menjalankan tugas tetapi tidak semua.bangunkan pelajar waktu pagi 5.30 pagi saya dan kawan ppm seorang lagi sudah bangun untuk membawa pelajar senaman, kerja pagi,mengarah pelajar mengemas tempat tidur, menyusun baldi dll.sekarang tambah satu kerja lagi ada mesin basuh kena basuh baju pelajar.samapai jam 6.40 pagi, pelajar minum pagi.kira - kira pukul 6.55 pagi baru balik ke rumah. pukul 8.10 cepat - cepat turun keja. di pejabat tolong cikgu2 fotostat, binding,taip surat dll.ada lah kadang2 tu duduk jek kalau tak ada keja sementara tunggu pelajar keluar.buat smm dan sma pun ppm.9.50 pagi,menyelia pelajar minum rehat. lepas rehat balik rumah sekejap turun pejabat lagi tunggu pelajar keluar jam 1.10 petang, lihat pelajar makan tengahari dan membuat pembersihan dewan.tengok2 jam dah pukul 1.45 petang.lepas tu turun keja 3.00 petang.4.00 petang menyelia pelajar kerja petang. 4.30 petang pula menyelia pelajar minum petang.Lepas tu 5.30 petang tngok dan arahkan pelajar mandi.6.00 petang sampai 6.34 petang menyelia murid makan petang kerja pembersihan dewan.8.00 malam, turun keja untuk merawat pelajar yang sakit dan mengambil kedatangan belajar malam.samapai jam 9.00 malam, pelajar dah tidur barulah balik rumah.tapi kami berdua tukar masa keja, bahagi.itu pun tak terus tidur, kena uruskan rumah tangga lipat kain,basuh pakaian dll. masa saya dan kawan saya tidak bersama pelajar adalah masa p&p dijalankan sahaja.murid sakit kadang - kadang tengah makan,tengah baring,waktu malam, tengah buang air besar pun pelajar pergi ketuk pintu rumah.

    BalasPadam
  53. biasalah ppm pun ada kelemahan jangan nganu orang suka ati wai...kami ppm pun ada perasaan.ppm asrama pun ada juga keja walaupun see n look jak tapi kami ppm asrama keja sampai 9.00 malam u...pelajar sakit tengah malam pun bangun jua.lepas pukul 9.00 malam pun kadang2 keja sbb nak pastikan pelajar tidak buat bising. waktu cuti dan cuti hujung tahun pun saya dan kawan saya keja walaupun...kami bertugas di pedalaman jauh dari pejabat ppd. sbb kami tahu Tuhan Melihat. Kami sama2 buat jadual bertugas asrama,jadual bertugas dewan, membersih dan menghias asrama,kemaskini buku rekod kesihatan pelajar, buku rekod kehadiran belajar malam dan sebelum tidur,tugas2 yang diarahkan guru besar dan lain2.pasal ppm bergaya tu... tak apalah duit nya sendiri bukannya minta dengan orang lain pun. bergaya tapi kejalah.....takkan lah macam "baka ringin pulai mansai" (makcik pulang dari kebun)kot pegi ofis.sabar jaklah ppm

    BalasPadam
  54. tahulah gaji dan jawatan cikgu lebih besar dan berkuasa tapi kadangkala tu kena faham dan bertolak ansur juga dengan ppm. kita tengok dia sibuk banyak keja tolonglah dia.mentang - mentang kita yang berkuasa dan tinggi gred tu tolak terus dengan orang bawahanlah... kita kenalah faham kalau kita di tempat dia.itu sebab Tuhan bagi kita perasaan makhluk lain mana ada perasaan..cuba fikir.

    BalasPadam
  55. saya cikgu manakala pasangan saya ppm. bg saya jgn ambil kelemahan org lain. buatlah dgn jujur dan iklhas. anda pasti akan dapat hasil yg baik.

    BalasPadam
  56. kadang kadang rasa tertekan jadi ppm..Rasa direndah rendahkan,tapi smua tu da rezeki kan..n bidang tugas mmg mcm tu..jadi wlu mcmmana sekalipun payah..sabar kunci utama..cuba menyukai kerja PPM..insyaAllah sabar itu milik kita..=)

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat apa pening kepala dengan org yg dengki tu..bukannya duit dia bayar gaji kita..yg penting nawaitu kita..asalkan kita bahagia sudahlah..

      Padam
    2. Yela kn.kdg2 tetekan rasa jd ppm nie.nk tkr keje x dpt lak.

      Padam
  57. saya telah membaca semua ulasan d atas...
    semua nya me-negatif-kan ppm...

    - tp sedarkah mereka ttg diri mereka sendiri...

    -tiada dari golongan cdak ya yang sanggup buat kerja spt apa yang ppm buat sekarang...

    -sebab nya ego mereka terlalu tinggi setinggi gred yang d sandang, malah ada yang lebih2...

    -ppm tahu bidang tugas masing2...kenapa masih ada d kalangan guru yang membuli ppm untuk melakukan kerja yang bukan d bawah bidang tugas mereka....itu kah yang d namakan baik...

    -who r them...nothing....bukan guru yang bayar gaji ppm...lagi pun guru pun makan gaji...apa yang nak d banggakan ilak dengan jawatan, pangkat, darjat....huhu..nonsense...

    -kita bekerja d bawah 1 bumbung...buat apa nak menunding jari, buli-membuli, kutuk mengutuk..sedangkan hari2 tengok muka masing2 d sklah...x tenang bekerja....
    ...apa yang kita mahu bekerja dengan merdeka...dan tiada penghambabdian....

    -saya pasti kebanyakan comment yang negatif d atas kebanyakan nya di kalangan guru yang iri hati...
    -sedar akan kesilapan diri sendiri...
    x keuntungan yang dapat dari mengata orang...
    -akhirnya ppm tetap dapat gak gaji ujung bulan...
    x tejejas se-sen pun...

    semoga Allah membuka pintu hati cdak...

    BalasPadam
  58. ahakhakhak...

    suka ku nanga kebodohan orang2 memberi komen ttg tugas ppm...

    malah ada yang x peka ng pekeliling waktu kerja n cuti...

    oooiii...guru2 yang bijaksana konon nya...hari sabtu n ahad adalah kemudahan cuti rehat ujung minggu...rasa2nya dirik pun x sanggup nak kerja time ya...

    aks-waktu kerja pejabat adalah 8jam...0800-1300, 1400-1700...

    x salah ppm lepak2...mlm2...bkn waktu pejabat...jadi warden yang dilantik lah mlh kerja...

    ahakhakhak....

    BalasPadam
  59. No point gaduh2 kritik komplen kat sini...
    Suara anda tidak didengar...beginikah pemikiran standard rakyat malaysia yg bergelar penjawat awam tapi aku percaya masih ada yg profesional menjalankan tugas..

    Aku tidak menyebelahi mana2 pihak kerana tuduh menuduh umpat caci benci membenci tidak akan membawa kita ke mana-mana...bertindak & berkelakuanlah seperti org dewasa & tanamkan sedikit rasa malu kerana sebarang kenyataan yg kita buat menggambarkan mentaliti kita...

    Kalau kita nak sebut semua mmg x larat sebab tugas masing2 dah cukup sarat...my advice juz appreciate with what u have then u will appreciate others...

    Jgn lupa pesanan aku...ubah mentaliti hiasi peribadi baru terpuji budi pekerti...salam...

    BalasPadam
  60. Betul3x....carik solution....ambil jalan tengah bukannya asyik berbalah mencari siapa yg salah sudahnya masing2 x mau mengalah budak2 juga yg terima padah.
    Manusia kalau dah lupa rahmat & rezeki tue tuhan yg kasi begini lah jadi akhlak pun urmmm teramatlah keji....fikir2 kan dah selamat beramal

    BalasPadam
  61. PPM kalau d lihat skop kerja mmg byk.sbb itu ada yg tak faham.guru besar saya berkata tugas ppm adalah MEMBANTU DAN MEMBIMBING MURID.JD kalau yg faham maksud tu mmg tak ada masalah tak kira guru atau ppm.yg jd masalah apabila org tak faham maksud MEMBANTU DAN MEMBIMBING.saya guru biasa.saya kesian melihat ppm asrama di bawah pentadbiran PK HEM yang tak ambil peduli.PK HEM asyik cakap dia lbh 10 thn berkhidmat dan dah 2 kali dapat APC.tp dia tak sedar bahawa APC yg dia dapat adalah berdasarkan seniority bkn nya perkhidmatan.buat ppm sabarlah krn setiap doa org yg teraniaya pasti termakbul...

    BalasPadam
  62. cikgu klau nmpak slah org mmg pndai... tapi mngajar anak bangsa smbil lewa je nak brgaya no 1... nk mmpak org lain je bgaya... yg ppm ni bukan trlatih mcm cikgu so apaslah nya tnjuk ajr whai pendidik.. sya ni bkn dr golongan kpm tp mata dok mlihat rgam pendidik zman skrg

    BalasPadam
  63. Dengar sini kekawan PPM, yang mula cerita ni, dari sarawak...loghat dari sarawak...mestilah PPM d sarawak yang x bagus.Kita yang duk d semenanjung ni, jangan la mudah melatah, jangan nak sibuk2 sakit ati dengan apa komen dia sebab kita adalah yang terbagus.kita tahu apa yang kita lakukukan.kita tahu apa tanggungjawab kita.Antara kita dan guru...itu rahsia kita,x payah nak d panjang2kan.mengerohkan keadaan yang baru nak keroh.kita mesti bersama...bersatu..untuk mencapai kualiti kerja yang d sarankan oleh kerajaan.Benda kecik je ni....semua orang ada buat salah....nama pun manusia...dah tentu setan dan iblis d sekeliling sentiasa berusaha nak menghasut kita ke jalan kemungkaran.kalau terlajak, cepat2 lah sedar dan berbalik ke jalan yang benar...jalan yang lurus....Moga kita semua bekerja tanpa ada hasad dengki, busuk hati dan khianat mengkhianati.sesungguhnya perbuatan itu menjurus kepada kemungkaran yang dilakhnati Allah.INGAT....kita bekerja kerana ALLAH SWT.Moga Allah menunjukkan kepada kita jalan yang benar...Amin...

    BalasPadam
  64. Yang sebenarnya...orang yang banyak sangat masa melayari internet berkenaan hal2 ysang macam ni....dia la yang x buat kerja..banyak sangat masa dia tuk buat benda2 macam ni.BETUL X?

    BalasPadam
  65. saya hairan bila ramai org yg komplen pasal bidang tugas ppm.... ppm semua dah dihantar berkursus..jd mereka tahu bidang tgs mereka...org yg mengutuk ppm nie selalunyer org yg iri hati...biarlah ppm nie nak bergaya, kalau mereka mampu..bkn mereka minta duit org lain pun...sedangkan dalam syarat pemakaian sebgai penjawat awam mestilah kemas dan tidak keterlaluan...x semestinyer bila bernama ppm nak kena pakai,pakaian yg comot2 x boleh bersolek..sbb kebanyakkan ppm dr golongan muda...bkn bermakna mereka bergaya mereka x blh buat kerja...

    sedarlah wahai org2 yg selalu melihat kelemahan diri org lain...kadang2 diri sendiri pun x bagus... org lain yg menilai diri kita...jd jgn sesenang hati nak mengutuk diri org lain...

    X salah ppm nak bercuti bila masa cuti sek..kalau gb izinkan...ppm bkn robot yg x perlu berehat..mereka pun ader urusan peribadi masing2...jd jgn anggap bila ppm bercuti ppm nie malas bekerja...x semestinyer bila bercuti mereka x buat kerja..ader juga kalangan guru2 dan staff sokongan yg bercuti masa hari persekolahan...ader org pertikaikan... kita x blh menjangka aper yg akan berlaku...kdg2kita mmg terpaksa bercuti masa waktu kerja..jd jgn selalu memandang diri org lain,pandanglah diri sendiri dahulu..

    renung2kan lah...

    BalasPadam
  66. Saya ppm pendidikan khas x de masalah dgn guru2 tp skrg ni org pjbt pulak yg dengki. ppm diberi tugas untuk bekerja dipejabat pd waktu petang. ppm diwajibkan masuk lewat setiap hari untuk pulang lewat supaya dpt brtgas di pejabat pd watu petang.bg tahu pk p.khas pun dia ckp x nk msk cmpur. apa gunanya ada pk kalau x dpt nk tlg ppm. apa gunanya tugas kerani kalau nk suruh ppm dok pjbt.mcm ni la kita tukar tugas nk tak.org pjbt try dtg buat keje kt p.khas mcm rasanya nanti uruskan pelajar p.khas yang terberak dan terkencing.... kena kemas kelas and basuh tandas...

    BalasPadam
  67. KALAU SIBUK SANGAT PPM CUTI WAKTU CUTI SEKOLAH!!!!!SURUH AJER PPM CUTI WAKTU HARI PERSEKOLAHAN..BIAR CIKGU YANG BASUH PINGGAN,MASAK,MENYAPU DAN JAGA 25 ORANG MURID...!!!!HATI BUSUK LAH CIKGU YANG TAK RETI BERTERIMA KASIH NI...SIBUK DGN BLOG YANG DUK MENGUTUK KERJA ORANG!!!ANAK MURID TU 100% DAH PANDAI BACA KER?

    BalasPadam
  68. apalah korng nie asyik kutuk ppm jak...tulah kata org disebbkan nila setiti rosak susu sebelanga....bkn sume yg mcm tu ek..sy pun ppm pra...tapi ok je dgn guru pra n pihak sek lah..krj saling membantu..memang lah da masanye lepak p xsemestinye kita xbekerja langsung..pg dh sibuk2 kat kelas bagi peluang lah nak rehat sekejp kan..huhuhu....bagi yg tak suka tgk ppm melawa kat sek tu sebenarnye jelz..huhuhu...kalau nak melawa lah skali..hihi..budak2 pra pun pandai tgk..kakak cantik hari nie lah nak jadi mcm kakak juga lah...tulah ppm nie juga jadi idola utk budak2 tu...pasal cuti pulak tak salah kita org nak cuti ms cuti sek coz ms tu jelah kita org disarankan bercuti...kita kan da cuti rehat ambik je lah...kalau dh terdesak nak cuti ms sek tu sy bagitau dulu kat guru boleh tak cuti kalau dia kasi barulah isi borng cuti......ibaratnye guru pra n ppm saling memerlukan...so ingt2 lah yg mengutuk tu...buat krj sendiri je lah.....

    BalasPadam
  69. SAYA ADA 2 PPM MELAYU DAN INDIA...MELAYU RAJIN DAN BUAT KERJA..TP PPM INDIA MALAS...BYK RELAX DR BT KERJA...

    BalasPadam
  70. ada gak PPM yg bagus dan rajin..tp ada gak yg malas mcm PPM sy...dlm kelas x tahu siapa cikgu dan siapa PPM...dalam kelas main game..hp x tinggal..baca majalah, baca surat khbar...duduk goyang kaki...

    BalasPadam
  71. kita ni manusia bukannya malaikat....kadangkala rajin ..kadang malas...kenapa harus saling kata mengata...akhirnya mengeruhkan keadaan...guru kah ppm kah...sama sama ada tanggungjawab...kalau x laksanakan jawablah dengan Allah nanti...tepuk dada tanyalah hati...

    BalasPadam
  72. Sekolah kita smua bersatu hati bekerjasama,tak kira dr GB,Pk2,guru,ppm, semua bekerjasama,seronoknya bekerja d sekolah kita.

    BalasPadam
  73. salam, aku prnah jd gru slma 2thn, aku pham kerja gru, aku jd ppm asrama slma 4thn, dlm org mngutuk guru khususnya ibubapa, media dn golongn yg minda sempit, aku prtahankn krna aku prnah merasa bgaiman khdupan seorg guru, dn skg aku mjdi ppm asrama, prtama kli menceburi bidang ini, Allah je yg tau bgaimana brsyukurnya saat itu, ttpi apa yg di hrapkn xseindah d sangka, prtama kli msuk sekolh, gru2 hnya mmndang dn menjeling tnpa lontaran senyuman dn prknalan, mnyentuh bab kerja, waden hnya brtugas mkn d dwan, selebihnya tugas semua d serahkn pda ppm, kjutkn bdk seawl 5pg, mnyiapkn bdk trun ke sek, aktivti ptg, tgs ptg murid2 smua dselia oleh ppm, kelas mlm dselia oleh ppm, murid skit d selia ppm, bdk2 mngadu masalah semua kpda ppm, cti rya hji bdk iban asrama tdk blik kpg tpi ppm muslim trpksa berkorban dduk asrama tuk jga bdk, d mana waden, d mana kbajikan ppm, ari ahd kna dtg awl mnymbut murid2 ke asrama di mana waden, waden sllu brpesan 1.' rahim awak tolong tgok bdk asrama arini sbb saya ada ursn bank'. 2.' rahim awk tolng tgok bdk asrama arini nk byr kreta'. 3. 'rahim saya kna blik awal sbb ada ursn kluarga awk tlong jga bdk asrama'. ini antara alasn yg sllu sya dgr dn knpa hri waden itu brtugas juga la die ade msalah. pekerjaan ppm ini hasilnya bersifat subjektif, guru2 dn para2 pgwai hnya menilai brsih tndas brsih asrama maka brmakna ppm buat kerja, tp prnahkan mereka melihat apa hasilnya kehadiran ppm ke ats murid2 asrama? bdk2 lbih tkutkn ktegasan ppm dr waden dn gru disiplin, bdk2 bnyk mengadu mslh kpda ppm berbnding dgn gru, bdk2 lbih mesra dan rapt dgn ppm berbnding gru, ppm mengenal lbih bratus bdk bwh jagaan nya berbnding gru yg hnya knal bdk yg d ajar shja, bdk2 lbih menghormati ppm dr gru dn bila kluar dr wktu sekolh bdk2 akn memanggil "abg" pnggilan kpada ppm berbanding guru dsebelah saya, itu bru sdkit tp prnahkh sumbangan ini d lihat oleh gru2, guru besar, ppd?

    BalasPadam
  74. salam, untuk pengtahuan guru x semua ppm malas. saya juga ppm, untuk info guru juga semua hal pengurusan pentadbiran untuk prasekolah saya yang buat sendiri tanpa kerjasama guru prasekolah walaupun dia tahu t/jawab dia sendiri. perkataan yg x dpt sya lupakan bhw tugas guru HANYA MENGAJAR.....so sya pun hairan mana t/jawab kita sbg pjawat awan tuk mgurus ptadbiran sek. so jgnlah kta mgutuk tugas lain jika tugas sendiri x t'urus.

    BalasPadam
  75. Masing- masing harus tugas masing -masing....ikhlas lah dalam pekerjaan...InsyaAllah Allah MAHA MENGETAHUI

    BalasPadam
  76. saya ppm prasekolah...saya terasa dianiaya,xdpercayai,dipandang rendah serendah-rendahnya mungkin sbb xlawa kot(ckg xlawa mana tp mgharapkan ppm yg lawa n muda)pernah ckg kata xsuka tgk saya,itu ok lg..tp pling saya ingat smpai mati bila dia kata xlalu mkn bila tgk dapur dan periuk2 kat pra...dia xpenah mkn kat pra...masa anak dia pra sekali dulu hari-hari dia bungkus utk anak dia dr kantin,bdk selalu tanya kenapa mknan anak ckg lain...thn ni plak ada lg anak ckg masuk pra,siap nak cr tukang masak utk tlg saya kata dia..sbnarnya dia xbg anak dia mkn airtgn saya sbb saya berasal dr kg setinggan...saya merana,tseksa dgn layanan dia hgga saat ini......smoga Allah kuatkan semangat yg hampir padam ini.........

    BalasPadam
  77. ppm adalah org yg plg hebat kat sekolah...fleksible...biasa nak..org gaji kecik bah..suka ati org nyuruh jak..xhal...jgn gaji berkat jak...ppm bukan nye pem pengursn murid jak tp pem pengursn manusia...tp org x pandang pun budi org bawahan...tauk nk komen,nak komplen jak...ppm hebat...fiwittt...

    BalasPadam
  78. aku rasa komen smpi berjuta2 pn xkn ada penyelesaian.. akulah si rahim di atas, dh msuk thn ke 5 dh aku bkrja, sampai ktika aku dh naik fedup dgn gru2 tkg msk, penyelia asrama, kerani, wrden, grubsr, trmsuk tkg cci, tkg kbun dn pak guard, di mana letaknya maruah ppm sering kli dihina disindir dlm meting tntu skli.. hina sgtkh pekerjaan sbgai ppm pda pndgn org ataupun mereka sbnrnya cemburu krna sifat mnusia yg tdk dpt mlihat ksenangan org lain, stu cntoh, slruh sek mpertikaikan kerja pengiliran shift ppm yg dkatakn menyenangkn ppm,krja 8jam 1shift xprnh kurg dn lbih msti ada, tp knapa pengiliran shift tukng msak yg hnya bkrja 5jam je shri dieorg mengunci mulut utk menegur dn brckp, adkh krja sbg ppm kotor lg dr krja mengedar ddah? penyelia asrma skli krani trun pg sma dgn ckgu dn blik tghri skli dgn ckgu, ptg opis lengang, mana suara gurubesar, GURUBESAR tahu situasi trsbut, ttpi knpa xprnh stu pth prktaan pn die xsntuh psl hal trsbut, ttpi aku rsa driku dn kwn2ku ikhlas bkrja ppm sringkli merasa keikhlasan trsebut smakin luntur apbila sering dihina, kpda CKGU2 MNTA MAAF KLAU SYA SNTUH DI SINI, SBLUM MENGINA, ANDA MERASALAH DULU UTK DDUK D TMPT PPM, BRU ANDA AKN MENGERTI APA YG KMI RSA, sma keadaan kalau kita bli kereta, dh beli bru kita merasai kelebihn dn kekurngn kereta trsbut.. rnungknlah, ALLAH LBIH MAHA MENGETAHUI HAMBANYA..

    BalasPadam
  79. aku bg hint tk brpikir.. org kta PPM krja sng goyang kki..
    cuba kalau ppm pra xde utk smggu, apa akan jdi? kalau ppm asrama xde utk smggu, apa akan jdi? kalau anda dibukakn mnda anda akn mmpu berpikr jwpannya d situ, kesimpulannya, anda sudh nmpk apakh sumbangan dn hasilnya kerja sbgai ppm kpda murid2, sekolah dn negara amnya?

    BalasPadam
  80. salam.. sye pn ppm gak.. ppm asrama.. keje byk je..lebih masa lg..sdp je suwuh bubarkn jwtn ppm..igt ppm nie ape??? ppm pn nk cari rezeki yg berkat.. jgn lprkn tuduhan yg x berasas & jgn pndang rmeh kat jwatan ppm... cube bfikir dlu sblm buat sesuatu.. wasalam...

    BalasPadam
  81. aKU NI PPM JUGAK....PPM ASRAMA.. KEJE PUNYALAH MELAMBAK... MANA NAK KEMASKAN ASRAMA LAGI.. TANAM BUNGA LAGI, JAGA HATI MAK BAPAK LAGI, TOLONG BUAT AIR UNTUK CIKGU, KEMAS SANA , KEMAS SINI, BAIKI MEJE MURID, CUCI MURID BERAK, MURID KENCING.... CUCI BAJU, MANA NAK PREPARE SUKAN SEKOLAH LAGI, HANTAR BUDAK KE KLINIK LAGI.... SAMPAI KEKURANGAN MASA UNTUK SENDIRI... JADI MANA MANA YANG KUTUK PPM ASRAMA.... BOLEH PERGI MATI...... INGAT AKU NI KULI KAU ORANG KE.... KEPALA HOTAK TAK FIKIR DAHULU....... SELAMA NI AKU DIAM AJE.. BILA AKU BACA APE YANG KAU ORANG TULIS.... MEMANGLAH KEAU ORANG TAK ADE MAK BAPAK... YANG AJAR MACAMMANA NAK BERTIMBANG RASA .... BOLEH PERGI JAHANAM ..... TAPI AKU BERSYUKUR DAPAT JADI PPMASRAMA.. SYUKUR PADA KERAJAAN MALAYSIA YANG MEMBERIKAN AKU KERJA DAN GAJI HALAL..... MALAYSIA BOLEH...

    BalasPadam
  82. saya salah seorang PPM PRASEKOLAH, bukan senang tugas saya.satu kelas tu saya yang jaga dari luar hingga dalam. sayalah kerani, sayalah tukang masa, sayalah tukang bersih, tukang cat, membantu guru, ibu kpd semua 25 orang murid. tugas guru pra saya hanya mengajar. semua benda dia tak tahu. semua staff sekolah tahu saya yg mengurus semua hal prasekolah. kalau org tanya guru pra saya hanya jawab tak tahu tanya ppm. dahlah tidak boleh bercuti semasa hari persekolahan kecuali kecemasan. kalau cuti terpaksa pulak mengaji ibu budak. beban tugas ppm pra seratus dalam satu. sebelum nak mengutuk ppm pra cuba baca senarai tugas ppm pra. kami inilah yg paling banyak kerja.. saya harap pihak atasan KPM merujuk merombak semula senrai tugas ppm pra.. sekarang ni PAP yang melambak tapi mereka ini yang tidak ada kerja.jadi kalau boleh simpan 2 ppm dalam satu kelas prasekolah... buat yang suka mengutuk PPM terima kasih.. semoga tuhan merahmati anda yang penting kami PPM makan gaji HALAL... amin

    BalasPadam
  83. cikgu di sekolah aku lum kol 12.30 tghari dah pulang. PPM yang dtg seawal jam 6pg, masih lg kat sekolah sampai petang. Gaji PPM dari jam kerja 6pg sampai 4ptg, jauh lebih rendah dari seorang guru yg bekerja setakat tghari saja.

    BalasPadam
  84. pahal menegrepak tok????? ppm dan guru ada tugas masing-masing, sm2 la bantu , kompromi, saling mempercayai, mun nak cuti cutilah, guru pun boleh masak ka kemas ka apa juak, guru mun cuti pun ppm tlg juak, yg sikpuashati ya jumpa terus la ngan guru besar, aku ngan ppm elok je takde masalah pun sebab kmi sm2 tolong dan memahami, SESIAPA yg ada masalah ngan ppm atau ppm ada masalah ngan guru tu sebab sikap sendiri dan EGOIS!!!!!!JGN PIKIR PERASAAN SENDIRI JE PIKIR LA PERASAAN ORANG MANALAH TAU ORG ADA MASALAH, BANTU DAN BIMBINGLAH WEIIII!!!!!

    BalasPadam
  85. Akupun ppm...sabar jakla.akupn dh rasa smua ya.d dgki tkg msk jak2.gb ttap nyebelah tkg msk.ppm juak d pdh mlz.

    BalasPadam
  86. sesungguhnyer bersyukurlah dengan pkerjaan anda, bsyukurlah anda masih ada pekerjaan, dan bekerjalah dengan ikhlas dan mengharapkan balasan dari ALLAH..kerja itu kan ibadah x perlu menunding jari. klu kita ikhlas mgharapkan balasan y baik dari ALLAH kita tidak akan byk brsungut..

    BalasPadam
  87. mencabar jugak ye keja ppm nie,sy yg membaca dr atas smpai ke bawah nie terkejut,sbb saya ada intrw ppm 31 hb nie..harap2 semuanya berjalan dengan lancar,insyallah ikhlas dalam melakukan kerja2 ppm nie..

    BalasPadam
  88. sy ppm prasek.sy happy dgn kerja ni..wlpun tugasan byk.its..ok

    BalasPadam
  89. sy sokong ppm N17 hapussss & d naikkan kp N22..baru besttt..

    BalasPadam
  90. terbaekkkkkkkkkkkk..huhuh

    BalasPadam
  91. memang dimana-mana sekolah pun..memang PPM lah yg memegang watak jahat...yang lain semuanye watak baik..tapi bila nak buat sesuatu kerja yang senang pun suruh PPM...tanggungjawab PPM itu besar kerana melibatkan keselamatan murid dan menjadi ibubapa kepada murid murid..jgnlah mengutuk PPM sesuka hati bila dah kena btg hidung diri sendiri baru tahu...mrahlah kepada yang betul-betul tak buat kerja...jgn libatkan semua PPM kat seluruh Malaysia nie...

    BalasPadam
  92. NAK SENANG..BUBARKAN PRASEKOLAH...BARU TAK GADUH,,,hahahahah...

    BalasPadam
  93. amat setuju bubarkan pra sekolah...serapkan ppm ke bidang tugas len...nak tgk murid2 pra ka lompat cikgu yg melompat...

    BalasPadam
  94. Assalamualaikum...saya ppm prasekolah..dah baca dari atas sampai bawah. Kenyataan PPM malas dan tak ada kerja adalah Tidak Boleh Dipakai untuk semua situasi. Sebab mungkin segelintir sahaja yang sedemikian. Sama juga macam guru, bukan semua boleh mengajar dengan 'Cemerlang'. Berdasarkan pengalaman sendiri, ramai guru dari gred 29-41 tak mahir BI jadi di kelas prasekolah guru pra kdg2 akan merujuk dgn ppm.. Sik caya? Kamek graduated ppm tp tpksa molah kerja level spm due to personal reason. Bkn sik pat keja setaraf ok, pointer mek 3.45 in comp sc:) Jadi, pengalaman selama 8 thn sbg ppm ni ingin saya kongsikan bersama anda di luar sana yang tidak berpuas hati dengan ppm atau guru masing2. Setiap jawatan telah digubal dan mempunyai peranan masing2. Oleh itu, harus ada integriti untuk menjalankan amanah yang diberikan. Ada masa saya sbg ppm pun goyang2 kaki, kepala baca paper..baca majalah...sama mcm cikgu pra...tgk2 katalog...tgk baju/ kain/ brooch/ barang kemas/ borak2 dengan cikgu2 lain yang singgah sekejap...kalau yang sambung pjj lagi la...sibuk jawab forum..nak buat assignment...bla bla...(tu pun kalau assignment buat sendiri...tapi biasa cikgu2 pjj ni upah orang buat keja tu...xde pandai mana pun kalau nak berlagak xbertempat ok)..jadi..pandai2 la ambil masa...bukan hari2 macam tu..kita dah tau tugas kan...takkan serius bekerja sepanjang masa...hehehe..tapi bab cikgu pra jeles dgn ppm mmg wujud pe...ala....sonang cito...ppm ngn cikgu tu manusia biasa yg xlps dr kesilpan...Di kesempatan ini nak ucap takziah pada cikgu berkenaan yang dapat ppm xlulus sirim...sian dia, smpai nak bubar jwtan ppm...xpasal2 ppm yg symp terpalit sama....wassalam...

    BalasPadam
  95. saya penah jadi ppm dan skarang guru prasekolah plak..saya paham perasaan ppm.. tapi malngnya bila saya dah jadi guru ni dapat pula ppm yang pemalas.. kurang btanggungjawab.. mana2 bbm yg jatuh di timbunkan atas meja guru..nak harap dia sangkut balik.. bertahun2 pun takkan siap.. tugas keranian pun tak buat .. diarah pun punyelah lambat nak siap.. saya agihkan tugas menjahit langsir.. blh2 kata tanak.. masa cuti skolah.. slalu cuti tnpa catat.. tapi sejak kawin nak elak balik rumah mentua.. sanggup dtg kesekolah.. kalo buat keja sikit2 takpela jugak.. nih asyik bual2 ngan staff lain.. bila time skolah.. sibuk lak nak bercuti.. asyik nak pulang awal dari guru.. tak penah cukup masa berkerja.. sanggup kata bersihkan luar kelas tu bukan tugasnya. .. sabarrrr je laa aku dengan dia ni.. harap2 dia jadi ppm yg rajin la.. kalo tak mudah2 an dia berpindah la.. tak larat nak tgk dia kat kelas.....

    BalasPadam
  96. kelako pulak aku bc .... ade komen yg bagos n membina. ade yg komen mcm bapak dia sorg je yg bc... ekekekeeee..

    BalasPadam
  97. saya ppm gak...tp sy cuba buat yang terbaik.ada cikgu nk megata pun sy tak kisah.sy akui ada kelemahan.begitu juga cikgu..tp lebih elok tegur didepan dari bercakap di belakang.sy ppm integrasi bekerja dengan ramai guru.ada yg ok ada yang suka cari salah saja.tapi bab ppm nk bergaya itu terpulang pd individu.duit gaji masing-masing.walaupn bergaya tak semistinya keje tak buat..guru dan ppm sama2 muhasabah diri sendiri..guru ibarat durian,ppm ibarat timun.golek pun kena..digolek pun kena.sy sentiasa hormat pd sume guru2 kerana mereka terpelajar berbanding ppm sekadar kelulusan spm(tp ada yg ada stpm/diploma/ijazah).tp guru elok tegur dengan baik setiap kesalahan ppm..ppm pula harus ambil peranan setelah ditegur.guru pn kalau ditegur harus lebih terbuka.kita sama2 manusia sume tak sempurna..

    BalasPadam
  98. sy slh seorg ppm y bekelulusan ijazah sarjana muda..sy terima kerja ni dengan hati y terbuka.mengikut jadual tugas ppm y diberikan, melaksanakan kerja2 guru..hampir setahun tiada guru pra tp alhamdulillah, Allah maha Kuasa..semua kerja saya laksanakan seorang diri di prasekolah..dah 3 org guru di tempatkan di pra bg menggantikan guru pra y bertukar tahun lps tp tiada seorang pun bertahan 3 bulan.semua tarik diri.guru relief tiada y nak masuk.jadual ada tp mereka x sanggup mengajar murid pra 25 org y SKM (B) ni.sy dah sediakan abm dan bbm untuk mereka mengajar tp mereka masuk xsampai 1/2 jam..kebanyakkan tak masuk ganti dari masuk.ada skali tu sampai 2 minggu xde ckgu masuk..x larat kata mereka nk menjaga murid pra y pelbagai ragam..sakit kepala kata mereka.itulah sebab dah bulan 8 tp murid pra saya masih belum boleh membaca..ada y mengeja,ada y belum kenal huruf..alhamdulillah, isi data SMPK dan SKPK telah siap saya laksanakan..proposal lawatan juga telah siap sedia..kelulusan pun dah dpt..cikgu pra lantikan baru masuk, cuci tangan kerana semua dah tersedia..apapun, sy bersyukur kerana KPM hantar juga guru pra wlupun da hujung tahun..sistem fail pun dah lengkap..syukur alhamdulillah Allah membantu dan memahami situasi saya y keseorangan ini..JPN dn PPD turun buat pemantauan berpuas hati kerana semua fail lengkap..kewangan,l.o,nota minta, fail meja,invetori, kad petak,fail permuafakatan ibubapa,minit mesyuarat dan organisasi PIBG prasekolah,fail lawatan,maklumat peribadi murid..biasanya masa cuti sekolah GB suruh ambil cuti keranan PPM hanya boleh bercuti masa cuti sekolah..cuti pun xbyk..ambil 2,3 hr je..sbb nk pastikan pra sy y di hutan tu terjaga..x yakin juge ngn guard sbb guard x ronda pun d pra tu..kdg2 tikus bermaharajalela, burung buat sarang dlm pra..apa y pastinya sebelum sekolah bermula, saya nk pra tu kemas dan bersih serta dlm keadaan selesa..sy masuk kerja 7.30 pg..kdg2 x sempat rehat..sampai ckg pra bising takot sy sakit sbb x rehat..mmg benar sbb skrg kesihatan sy dah mula menurun..balik pun jm 5pm..ini kerana jm 12 murid balik tp sy terpaksa menunggu parents mereka di luar pagar sekolah sehingga mereka sampai..ada y dtg ambil anak jm 2pm..jika x tunggu, ada y bermain di parit y airnya cetek dan bermain di hutan..olh krn pra terceruk dr pejabat, sy kadang2 leka dgn kerja shgg x sedar jam dah mlebihi 5pm..sblh petang mmg rutin sy mngemas dn mencuci serta menyusun peralatan,meyiram bunga dan membersih longkang serta koridor..jika ada masa lg, sy akan update fail dan menyediakan local order..ada masanya update jadual kedatangan harian murid prasekolah..bila diingat kembali, dr jm 7.30 sampai 12 sy x sempat duduk..jam 12 bw murid menunggu di luar pagar sehingga jm 1.30 kdg2 sampai jm 2 terpacak tengah panas..org x npk tp sy yakin Allah mngetahui..sy hanya nk keredhoann Allah..sekarang ni, sy dan guru pra y baru tgh berusaha membantu murid2 seramai 5 org y belum mengenal huruf..kasihan pd guru baru y memang x tahun apa2.semua perkara di rujuk pd sy..walhal sy sendiri pn x tahu sgt kerja cikgu dan sistem fail hya dihadiri olh guru..tp sebolehnya sy bantu guru tersebut..ini kerana sy beranggapan jika suatu hari nanti ada juga org y akan membantu sy..jadi, wahai sahabatku PPM, sy amat memahami perasaan anda..sy sendiri pn tiada siapa y npk kerja sy..GB, PK,PAp semua mengatakan sy goyang kaki di pra..tp ketahuilah bahawa Allah nampak apa y kita lakukan..sama2 kita berdoa semoga Allah merahmati kerjaya kita ini dan mendapat kebrkatan..saya dah 10 thun bkerja di prasekolah y sama..dah 4 org guru pra sy bertukar..tp Allah tetap bantu sy..wlupun dpt guru y mls,selfish,memegang pelbagai jwtn besar d sekolah y menyebabkan waktu PDP terpaksa tinggal pra,ego,sombong dan tak pernah hadir ke pra time cuti sekolah, kita sabar shj..istiqhfar byk2..igt pd DIA krn Dia akan bantu kita..wahai rakan2 PPM x kira di mana, marilah kita sama2 mencapai tahap akademik tertinggi dan mencuba nasib memohon jwtn lebih tinggi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ASSALAMUALAIKUM.. sekolah sya mempunyai 2 orang PPM dr 2 buah kelas. keadaan kami disini juga sama sprit yg diceritakan di atas. cume kami lebih tertekan dengan tekanan yg diberikan oleg staf di pejabat yang mengarahkan kami lakukan kerja mereka sedangkan kerja di pra melambak terutama di waktu cuti sekolah. guru2 pula langsung tidak menyokong malahan berlawan2 memberi tugasan agar kami tidak melakukan kerja di pejabat. sudahnya, kami ditengah2 terpaksa melakukan kedua-dua kerja tersebut. tu pun masih lagi mengatakan kami duduk di pra goyang kaki walaupun kerja ofis dh kami buat. GB, PK-PK langsung tidak membantu malah memaksa kami melakukan kerja tersebut kerana menganggap kami goyang kaki di pra sedangkan hamper tiap-tiap tahun ada shj bhgian pra yang ingin di cat dan di ubah suai. cuti tahunan melambak sbb GB x bg ambil cuti wlopun time cuti sekolah. kalau hari sekolah, menggeletar lutut demam pn terpaksa datang sekolah juga. tekanan makin bertambah bila ckgu kelas sering jd oengadu... salah sket terus ngadu ke GB. setiap hri tarik muka... nk dating keje pn x seronok. ckgu buat kami mcm kuli dan x pnh anggap kami sbg kawan kerja... semua kerja kami yang tanggung. klo dlu sorang cikgu je yg perangai cmtu, tp skrg 2 2 cikgu dah sekepala... semua bende kami yang tanggung. pegi lawatan diorg goyang kaki layan anak masing2... budak pra 250 org kami yang hendle smpai rase xnk pegi, tp pe bleh buat... ini lah kerja yg hanya Allah yg mengetahuinya... kami redho kerana kami yakin wlopn kami xde GB, xde PK untuk mengadu, tp kami ada ALLAH yg lbh bsr dr GB dan PK. Allah lbh tahu pe yg kami buat dan pe yg kami xbuat... sgla usaha kami, wang ringgit yg kami keluarkan untuk kegunaan pra kami redho dan kami tahu Allah akan balas...

      Padam
  99. Bagus coretan dema.. banyak info..Tq Semua

    BalasPadam
  100. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  101. sebenarnya tak perlu kita menunding jari pada guru ataupun ppm...skop tugas ppm telahpun disediakan...baca dan fahami....jika ppm mempunyai kelapangan selepas habis tugas ppm, itu terpulang pada ketua jabatan ataupun guru untuk meminta tolong bukan arahan sebenarnya...disekolah saya, memandangkan kerani banyak kerja, ppm terpaksa turun padang untuk menolong...kita sama-sama dalam satu jabatan...kuasa arah mengarah hanya ada pada ketua jabatan...kita ppm ni tak perlulah merungut..ingat aku janji yang telah kita ikrarkan dulu....nanti tak berkat pulak rezeki yang kita dapat jika selalu merungut. memang saya sedia maklum segelintir ketua jabatan pandang ringan tugas ppm lebih2 lagi ppm asrama...mereka tidak fikir ppm asrama juga memantau pelajar asrama pada waktu malam dan hanya balik bila semua pelajar didapati tidur...esok pulak kn turun ikut jam pukul 8.00 pagi..ketua jabatan perlu peka sebenarnya.... sekolah tempat saya bertugas pun tak dalah kes guru2 arah mengarah ni...jika mereka perlukan bantuan mereka dengan rendah diri minta tolong....
    pendek kata...tepuk dada tanya selera...ketua jabatan perlu peka, guru perlu peka dan ppm perlu lebih peka... sebagai ppm kita perlu berbangga sebab khidmat kita diperlukan bkn saja sbg pengurus budak tp sebagai kerani, dan macam-macam lagi...kira ok apa bnyak pengalaman.....ingatlah...Allah sentiasa membantu hamba-hambanya yang sentiasa bersyukur.
    ini cuma pandangan saya saja walaupun tak semua sekolah yang membuli PPM...tapi utk kita berfikir jer....

    BalasPadam