Ahad, 26 April 2009

PERUBAHAN DAN TEKANAN TERHADAP PERUBAHAN

Masyarakat adalah manifestasi pendidikan yang diterima. Lantaran itu masyarakat mahukan perubahan dalam pendidikan dilakukan dengan segera. Pelbagai faktor dilihat bagi menentukan keputusan perubahan yang terbaik dan sesuai dengan kehendak serta norma masyarakat.
Pengetua selaku pentadbir dan pengurus di sekolah berperanan melakukan perubahan. Perubahan ini termasuklah dari segi perubahan fizikal , mental dan sikap setiap warga sekolah itu.
Ada beberapa faktor yang menyumbang kepada perubahan pendidikan. Antaranya ialah : Berlakunya bencana alam seperti banjir besar, kebuluran dan kebakaran yang dahsyat. Pengetua hendaklah melakukan tindakan drastik terhadap perubahan ini. Orang ramai melihat sekolah dapat menyelesaikan apa sahaja masalah. Masyarakat mahukan ahlinya bijak menghadapi sebarang risiko dan tidak mahu ketinggalan. Pendidikan menjadi sasaran perubahan dan agen perubahan yang terpenting. Tekanan juga berlaku apabila pengimportan teknologi. Pengetua dilihat orang yang paling maju untuk menerima perubahan teknologi. Contohnya teknologi komputer dan internet. Komputer dan internet sering diwar-warkan dapat menyelesaikan segala masalah. Sedangkah apa yang berlaku di sekolah mahupun universiti ialah ketiadaan kakitangan mahir untuk mengendalikannya. Rempuhan teknologi maklumat tidak dapat dielakkan lagi. Maklumat kini berada di hujung jari jika kita mahu menggunakannya. Orang terkaya di dunia iaitu Bill Gates adalah usahawan perisian komputer Microsoft. Oleh yang demikian, pengetua harus meninjau keadaan sekeliling. Keadaan sekeliling ini termasuklah fenomena di seluruh dunia. Imigrasi penduduk dari Indonesia, Bangladesh, Pakistan dan lain-lain membawa budaya yang baru. Pengetua dilihat orang yang berada pada barisan paling hadapan untuk menapis budaya yang dibawa. Contohnya warganegara Malaysia yang pulang dari Afghanistan telah bersikap militan dan ciri-ciri tersebut menular di kalangan guru dan pelajar. Pengetua harus menjenguk dan mengintai, apakah ciri-ciri militan itu wujud di sekolah. Globalisasi semakin hampir ke muka pintu. Barangan luar dari luar negara akan bersaing dengan barangan tempatan. Teknologi pendidikan akan sampai ke pintu-pintu sekolah. Apakah pengetua, guru dan pelajar bersedia menghadapinya. Apakah tidak mungkin rakyat Malaysia akan menganggur kerana barang Malaysia tak laku lagi lantaran lebih mahal dan kurang bermutu Pelajar semakin aktif, kreatif dan sentiasa menggunakan teknologi komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Apakah pengetua bersedia menghadapinya atau menjadi model yang kaku di sekolah.
Ada pelbagai teknologi yang perlu dihadapi oleh pengetua , antaranya ialah :
·
Kamera digital , CD Writer, pengimbas ,
Laman hompej - setiap sekolah, persatuan malahan setiap individu mempunyai laman web sendiri.
email
Majalah elektronik
Tele marketing , teleconferensing, sidang video
Hand phone dan satelit.
Zaman sentiasa berubah dan beredar dengannya. Mereka yang gagal untuk berubah akan ketinggalan zaman. Tidak ada bangsa atau negara yang boleh mengasingkan diri daripada melakukan perubahan , menerima perubahan , baik perubahan dari luar , mahupun perubahan dari dalam.
Ingatan Perdana Menteri Malaysia terdahulu, Dr Mahathir Mohamad, “ Kejayaan atau kegagalan seseorang banyak bergantung kepada dirinya sendiri . Bangsa yang dikelilingi oleh keadaan yang menekan , boleh berjaya . Sedangkan bangsa yang mempunyai negara yang serba mewah mungkin lebih miskin dan lemah “
Setiap warga pendidik mestilah berfikir secara positif dan kreatif. Anggaplah dan lihatlah setiap situasi yang muncul dengan tiba-tiba dan melihat perubahan sebagai satu peluang.
Sebarang perubahan memerlukan keseimbangan baru di dalam sisitem itu. Ia akan ditentang tetapi secara relatif tidak sering berlaku. Apabila perubahan berlaku, haluan perubahan itu akan ditentang dengan kuat. Dorongan utama bagi perubahan adalah daripada luar.
Di sekolah , perubahan hasil daripada penukaran pengetua lebih berkemungkinan berlaku jika pengetua baru datang dari luar organisasi. Bilangan pembaharuan yang diperkenalkan berkadar songsang dengan tempoh perkhidmatan seseorang pengetua. Semakin berhierarki sesebuah sekolah itu, bertambah kurang kemungkinan perubahan.
Di sekolah atau di mana-mana juga organisasi, biasanya perubahan cenderung berlaku dari atas ke bawah. Semakin baik dan kreatif seseorang pengetua itu, maka semakin baiklah sekolah yang ditadbirnya.
Penerimaan masyarakat kepada perubahan dasar-dasar kerajaan banyak bergantung kepada kreativiti seseorang pengetua . Contohnya penubuhan sekolah wawasan, sekolah bestari, penggunaan komputer dalam bilik darjah , reka bentuk sekolah yang berbeza dan sebagainya. Kini , reka bentuk sekolah tidak lagi seragam, malah wujud reka bentuk kreatif.
Tidak ramai orang yang suka dengan perubahan. Setiap individu berasa dirinya tidak berupaya untuk berubah kepada teknologi baru. Oleh itu pengetua harus memastikan tidak wujud “ Zon Selesa’ pada dirinya, guru-guru dan para pelajar di bawah kawalannya. Walaupun nampaknya sesuatu perubahan itu bermula dari atas, namun kejayaan sesuatu perubahan adalah bermula dari bawah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan