Isnin, 27 April 2009

PENGGUNAAN MODEL-MODEL INDUSTRI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN

Pengenalan
Pengurusan telah pun dipraktikkan sejak beribu-ribu tahun dahulu, tetapi sejak kebelakangan ini segala pengalaman itu dikumpulkan dan dijadikan sebagai satu disiplin pengetahuan. Pemikiran pengurusan berkembang dengan perlahan sehinggalah zaman Revolusi Perindustrian. Ini berpunca dari beberapa faktor iaitu pertama, sejak zaman ahli falsafah Greek hingga ke zaman pertengahan, perniagaan tidak diterima sebagai satu profesion penting. Ahli ekonomi dan sains politik ketika itu tidak melibatkan diri dengan aktiviti perniagaan. Ketika itu, para peniaga tidak membantu dalam mengembangkan pemikiran pengurusan kerana mereka beranggapan bahawa profesion mereka sebagai ahli seni dan bukan ahli sains. Oleh sebab itu tiada insentif khas bagi teori pengurusan untuk terus berkembang. Walau bagaimanapun perkembangan teori pengurusan boleh dibahagikan kepada lima zaman iaitu pra-klasikal, klasikal, kelakuan, kuantitatif dan kontingensi atau terkini.

Dalam pengurusan pendidikan pula, tidak semua model-model dalam pengurusan industri dan perdagangan ini sesuai diguna pakai dalam pengurusan pendidikan. Namun begitu terpulang pada seseorang individu atau organisasi tersebut untuk menggunakan model-model pengurusan industri dan perdagangan ini.
Masalah-masalah berhubung penggunaan model-model pengurusan bindustri dan perdagangan ke atas institusi pendidikan.


Konsep dalam industri seperti MBO, TQM, reengineering (perubahan pengurusan) di dalam industri dan perdagangan tidak begitu berjaya maka keberkesanannya dalam pendidikan juga boleh dipersoalkan. Kebanyakan berpandangan institusi pendidikan berbeza cara pengurusan dibandingkan dengan industri dan perdagangan. Sekiranya digunakan maka boleh mengabaikan objektif dan tujuan pendidikan tersebut. Kita sedia maklum bahawa objektif pengurusan dalam industri dan perdagangan lebih tertumpu kepada penghasilan bahan dan keuntungan. Sekiranya objektif atau tujuan ini dipraktikkan dalam pengurusan pendidikan sudah pasti nilai-nilai lain dalam pendidikan diabaikan. Sekiranya cara pengurusan dalam industri dan perdagangan ini dipraktikkan juga sudah pasti semua institusi pendidikan akan mementingkan akademik berbanding dengan nilai-nilai lain.

Ada tujuh cara bagaimana pengurusan pendidikan berbeza dengan industri dan perdagangan. Pertama, masalah dalam menentukan objektif pendidikan. Di dalam pendidikan, untuk menetapkan sesuatu objektif bukanlah suatu perkara yang mudah. Di dalam sekolah, potensi pelajar perlu diambil kira selain mengembangkan nilai dan kepercayaan, sahsiah, personal kapasiti untuk persediaan mereka dalam masyarakat, pekerjaan dan sebagainya. Selain mengambil kira potensi murid, peranan guru juga penting dan perlu diambil kira. Adakah guru hanya sebagai fasilitator, pembimbing, kaunselor dan sebagainya. Jika dilihat dalam bidang industri dan perdagangan pula adakah masalah yang sama dalam pendidikan ini wujud dalam menentukan objektif. Sudah pasti tidak kerana industri dan perdagangan mempunyai matlamat atau objektif yang secara totalnya begitu berbeza dengan pendidikan. Kebanyakan industri dan perdagangan lebih mementingkan hasil pengeluaran dan keuntungan.

Seterusnya, mengukur pencapaian objektif dalam pendidikan. Bukanlah perkara mudah untuk mengukur pencapaian objektif ini di dalam pendidikan. Sebagai contoh sekiranya sebuah sekolah itu mendapat keputusan SPM yang cemerlang pada tahun ini berbanding pada tahun lepas, adakah objektif pengurusan pendidikan sekolah itu telah tercapai? Begitu juga sekiranya keputusan sekolah A lebih baik dari keputusan sekolah B. Adakah kita beranggapan objektif sekolah A itu tercapai? Dalam hal ini terdapat banyak masalah dan faktor untuk mengukur pencapaian objektif dalam institusi pendidikan. Antaranya termasuklah kawasan atau kedudukan sesuatu sekolah tersebut iaitu sama ada lokasinya dalam bandar, luar bandar , pendalaman dan sebagainya. Faktor ini begitu berpengaruh kerana tedapat banyak perbezaan. Begitu juga dengan sekolah harian biasa dan sekolah kawalan juga ada perbezaan yang ketara. Oleh itu kita tidak boleh mengatakan sesebuah sekolah itu mencapai objektif dan berjaya hanya bersandarkan keputusan peperiksaan sahaja atau keputusan akademik sahaja. Dalam institusi pendidikan seperti sekolah terdapat banyak aspek lain seperti bagaimana hendak mengukur sahsiah begitu juga dengan pencapaian bahasa, penulisan, arithmetik juga tidak boleh diukur secara objektif. Kebanyakan aspek atau ciri-ciri dalam pendidikan adalah bersifat subjektif.

Seterusnya kita juga perlu melihat apakah fokus dalam bidang pendidikan. Seperti yang kita sedia maklum, bidang pendidikan perlu ada kurikulum, ko-kurikulum, buku teks, gred, pedagogi, bangunan sekolah dan pelajar. Perkara-perkara ini sudah tentulah berbeza dengan bidang industri dan perdagangan. Kita juga perlu tahu apakah peranan pelajar dalam sekolah dan persekolahan. Adakah pelajar merupakan bahan mentah yang boleh diproses dan dibentuk? Sudah pasti jawapannya tidak kerana pelajar bukanlah satu bahan yang senang-senang untuk diproses dan dibentuk seperti bahan-bahan yang terdapat dalam industri dan perdagangan yang sememangnya perlu diproses dan dibentuk mengikut matlamat atau keperluannya. Manakala pelajar pula adalah insan yang bernyawa yang mempunyai perasaan dan karekter peribadi masing-masing yang bukan mudah untuk dibentuk dan perlu diproses dalam jangka masa yang panjang tidak seperti bahan mentah dalam industri yang boleh diproses dalam masa yang singkat menggunakan alatan teknologi yang ada. Begitu juga dengan peranan guru dan pentadbir dalam hubungan dengan kedudukan dan peranan pelajar. Sememangnya di sekolah, guru dan pentadbir memainkan peranan yang sangat penting kerana kejayaan seseuatu sekolah tersebut banyak bergantung kepada peranan guru dan pentadbir itu sendiri. Ini kerana guru dan pentadbirlah yang berperanan untuk membentuk pelajar ke arah yang lebih baik atau sebaliknya. Bukanlah mudah untuk membentuk pelajar seperti mana yang dikehendaki oleh guru dan pentadbir. Sekiranya sebuah sekolah yang mempunyai guru dan pentadbir yang terlalu mementingkan disiplin, adakah ia dianggap berjaya apabila para pelajar mematuhinya atau sebenarnya wujud satu tekanan dalam diri pelajar tersebut. Adakah kita boleh mengatakan sekolah itu berjaya dan berkesan sekiranya semasa proses pengajaran dan pembelajaran semua pelajarnya senyap. Sudah pasti dalam hal ini ada pro dan kontra bagi jawapannya. Namun dalam bidang industri dan perdagangan perkara-perkara seperti ini tidak perlu dibimbangkan kerana semua ahli didalamnya sudah maklum dengan tugas masing-masing. Sebab itulah model pengurusan industri dan perdagangan ini tidak boleh diaplikasikan dalam bidang pendidikan ini.

Dalam definisi perhubungan antara pengurus atau pentadbir dan guru dalam organisasi sekolah adalah seperti berkongsi latar belakang dan pengalaman, nilai dan latihan yang sama. Sememangnya dalam institusi pendidikan semua guru termasuk pentadbir yang juga adalah seorang guru mempunyai pengalaman dan latihan yang memang sama. Ini berbeza dalam industri dan perdagangan yang mana setiap unit atau bahagian mempunyai pekerja yang berlainan dari segi pengalaman, kemahiran dan latihan dan mereka boleh fokus kepada tugas mereka sahaja berbanding seorang guru yang perlu tahu mempelbagaikan tugas termasuk tugas-tugas pengurusan. Sebagai contoh seorang guru prasekolah perlu tahu pengurusan kelas, kewangan disamping menjadi pembimbing, fasilitator kepada anak didiknya. Walaupun seorang guru itu mendapat latihan contohnya bidang sains namun sekiranya ketika dihantar bertugas bidang tersebut sudah mencukupi maka guru tersebut perlu bersedia untuk mengajar bidang yang lain. Oleh sebab itulah dalam kursus-kursus perguruan setiap calon guru perlu belajar semua subjek termasuk bahasa, matematik, sains dan sebagainya sebagai persediaan kemungkinan-kemungkinan yang berlaku. Tetapi ia amat berbeza dengan bidang industri dan perdagangan yang mana calon yang diambil bertugas adalah yang mempunyai kelayakan dalam bidang yang ditugaskan sahaja.

Seterusnya seorang pengurus iaitu pengetua atau guru besar sekiranya di sekolah mempunyai pilihan sama ada lebih teknokrat atau birokrat dan mementingkan undang-undang dan peraturan dalam aspek pengurusan di sekolah. Kebanyakan pengetua sekolah lebih bersifat birokratik berbanding teknokratik. Namun dalam bidang industri dan perdagangan masa kini kebanyakannya lebih tertumpu kepada pengurusan teknokrat berbanding birokrat. Di sekolah, ramai kalangan pentadbir yang memilih pengurusan birokrat. Undang-undang dan peraturan di sekolah juga banyak dipengaruhi oleh kehendak Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah itu sendiri. Sebab itulah kadangkala terdapat perbezaan dari segi undang-undang dan peraturan antara sebuah sekolah dengan sekolah yang lain terutama dari segi berpakaian termasuk warna baju, begitu juga dengan undang-undang dan peraturan yang lain. Terdapat juga banyak perbezaan antara sekolah berasrama penuh dengan sekolah harian biasa terutama dari segi pakaian, waktu persekolahan dan sebagainya begitu juga dengan visi dan misi sesebuah sekolah. Sebagai contoh, terdapatnya perbezaan undang-undang dan peraturan antara SMK Aminuddin Baki iaitu sebuah sekolah kawalan dengan SMK Datok Lokman yang merupakan sekolah harian biasa walaupun jarak sekolah ini berdekatan. Ini kerana sekolah kawalan merupakan sekolah yang mempunyai pelajar yang telah terpilih dari segi akademik iaitu calon-calon UPSR yang hanya mendapat 4A dan 5A sahaja manakala sekolah harian biasa pula adalah sebuah sekolah yang menerima sahaja kemasukan pelajar tidak kira akademik.

Guru-guru adalah professional, oleh itu mereka meminta supaya kuasa autonomi sepenuhnya sebagai seorang professional di dalam kelas. Oleh itu usaha-usaha untuk menyelia pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas akan menimbulkan masalah. Ini juga berlaku kerana guru-guru beranggapan semua pentadbir di sekolah atau jabatan dan sebagainya mempunyai kelayakan yang setaraf dengan mereka. Sememangnya jika seorang guru itu dianggap professional maka kuasa autonomi ini perlu diberikan terutama di dalam kelas supaya guru tersebut boleh mengaplikasikan segala kemahiran dan pengetahuan yang ada kepada para pelajarnya. Terdapat juga guru-guru yang suka melakukan eksperimen terhadap pelajar-pelajarnya seperti mempraktikkan teori yang dipelajari dan sebagainya supaya p & p dapat dijalankan dengan lebih berkesan. Hal demikian tidak boleh dipraktikkan dalam bidang industri dan perdagangan kerana akibatnya amat besar kerana sekiranya seorang pekerja membuat satu kesilapan sahaja pun boleh mendatangkan kerugian kepada syarikat tersebut. Namun perkara seperti ini boleh dilakukan dalam bidang pendidikan.

Seterusnya terdapat pelbagai model dalam pengurusan pendidikan yang mempunyai pandangan dan keterangan yang berbeza berkaitan dengan kedudukan dan perhubungan dengan manusia, kurikulum dan arahan. Sememangnya perkara ini berlaku kerana bidang pendidikan merupakan satu bidang yang luas dan dan oleh itu terlalu banyak pandangan dan pendapat mengenainyai. Ini kerana bidang pendidikan bukan menghasilkan produk seperti yang terdapat dalam bidang industri dan perdagangan. Bidang pendidikan sepatutnya lebih kepada menghasilkan masyarakat yang mempunyai nilai-nilai murni serta melahirkan pelajar yang berpotensi dalam semua bidang iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek seperti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan.

Dalam konteks pendidikan, hubungan guru dan pelajar adalah penting. Di dalam pendidikan, pelajar merupakan pelanggan. Oleh itu, sebagai guru keutamaan harus diberi kepada pelajar sebagai pelanggan kerana sekiranya tiada pelajar maka sudah tentu guru juga tiada pekerjaan. Maka dengan itu adalah menjadi tugas utama dan penting untuk menjaga pelanggan iaitu pelajar. Oleh itu guru harus menjadi pembimbing, penjaga dan sebagainya kepada pelajar dan hubungan antara guru dan pelajar ini tidak sama juga seperti hubungan antara doktor dan pesakit, peguam serta pelanggan dan sebagainya. Begitu juga dengan bidang industri dan perdagangan, ia lebih tertumpu kepada hubungan antara syarikat dan pelanggan juga. Berdasarkan kepada model-model pengurusan yang ada, kita lihat bukan setakat hubungan guru dan pelajar tetapi juga hubungan guru ini dengan ibu bapa, masyarakat dan sebagainya. Di mana hubungan tersebut lebih luas berbanding dengan bidang professional yang lain. Apatah lagi dalam bidang industri dan perdagangan ia lebih tertumpu kepada hubungan sehala iaitu antara syarikat dan pelanggan.

Dari segi proses pembuatan keputusan dalam pendidikan umumnya dan sekolah khasnya banyak dipengaruhi oleh pelbagai sektor, persatuan atau pertubuhan yang mana setiap mereka ini mempunyai kepentingan dalam pendidikan. Antaranya termasuklah Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran, Pejabat Pendidikan Daerah, exco pendidikan kerajaan negeri, ahli-ahli politik, masyarakat dan lain-lain lagi yang menganggap mempunyai kepentingan dalam pendidikan. Oleh demikian, bukanlah mudah bagi sesebuah sekolah membuat keputusan sendiri kerana perlu merujuk kepada badan-badan yang disebutkan tadi. Kadang-kadang untuk membuat sesuatu projek di sekolah juga bukanlah mudah mendapat untuk mendapatkan keputusan kerana terpaksa berdepan dengan kerenah birokrasi. Di peringkat kementerian, didapati banyak dasar-dasar yang hendak di implementasikan dalam pendidikan di peringkat sekolah. Ada juga di antara dasar-dasar tersebut tidak sesuai untuk diguna pakai dalam kebanyakan sekolah. Setiap dasar yang hendak dijalankan juga melibatkan kos yang banyak. Sebagai contoh dasar PPSMI iaitu pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, apabila dasar ini dijalankan maka ia melibatkan kos yang begitu banyak termasuk pemberian elaun kepada guru-guru yang mengajar subjek tersebut, penyediaan bahan p & p termasuk membekalkan laptop kepada guru-guru yang mengajar mata pelajaran tersebut. Apa yang hendak diperkatakan ialah apakah hasilnya memuaskan hati semua pihak? Adakah semua pelajar sudah menguasai kemahiran yang dipelajari dalam Bahasa Inggeris tersebut? Adakah guru-guru begitu komited mengajar bidang tersebut? Sebenarnya banyak kajian-kajian yang dilakukan oleh calon-calon sarjana dan doktor falsafah mengenai bidang tersebut dan banyak pro dan kontranya. Namun yang pasti banyak kos yang telah pun digunakan. Maka pada pendapat saya secara tidak langsung bidang pengurusan pendidikan ini membuka banyak peluang kepada bidang industri dan perdagangan. Bagi sesetengah bidang industri, mereka yang di bidang pendidikan adalah pelanggan paling utama. Jika kita lihat bajet yang dibentangkan pada setiap tahun juga melihatkan peruntukan yang banyak dalam bidang pendidikan. Oleh sebab itu bidang pengurusan pendidikan ini tidak boleh mempraktikkan model-model pengurusan dalam industri dan perdagangan kerana bidang pendidikan ini satu bidang yang unik.

Di dalam konteks pendidikan juga seseorang guru itu kadangkala terpaksa berhadapan dengan konflik iaitu peranan mereka sebagai professional dan juga peranan mereka sebagai pentadbir atau pengurus pendidikan. Sebenarnya seorang guru itu mempunyai masa yang sangat terhad untuk membuat kerja-kerja pengurusan ini. Ini kerana guru adalah satu tugas professional sepenuh masa. Di samping mempunyai masa yang terhad, ada juga di kalangan guru-guru ini tidak mempunyai pengetahuan dan daya untuk melakukan kerja-kerja pengurusan ini. Sebagai contoh bukan semua guru diajar untuk membuat kewangan atau stok ketika dalam latihan. Oleh demikian, guru tersebut tidak tahu untuk membuat kerja-kerja tersebut. Masalah ini biasa berlaku sekiranya sebuah sekolah tersebut tidak cukup pekerja-pekerja bagi pentadbiran seperti kerani atau pembantu am. Oleh demikian guru terpaksa mengambil alih tugas-tugas tersebut dan sudah tentu ia banyak mendatangkan keburukan dari kebaikan. Sebagai contoh seorang guru yang leka menaip borang tuntutan atau membuat kertas kerja sudah tentu mengabaikan waktu pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Begitu juga jika seseorang guru itu menjadi orang penting bagi jabatannya seperti menjadi Jurulatih Utama, maka guru tersebut akan banyak meninggalkan pengajaran dan pembelajarannya di sekolah kerana terpaksa menghadiri dan mengendalikan kursus-kursus, menghadiri mesyuarat dan sebagainya. Secara tidak langsung guru-guru seperti ini banyak menghabiskan masa di luar sekolah. Cuma apabila kerajaan mengumumkan langkah berjimat cermat akibat kenaikan harga minyak barulah banyak kursus dan mesyuarat dikurangkan. Perkara seperti ini jarang berlaku dalam bidang industri dan perdagangan kerana setiap pekerjanya mempunyai peranan tersendiri.

Sememangnya kerja-kerja pengurusan ini hanya satu beban kepada guru berbanding dengan pengurus syarikat yang sememangnya itu adalah tugas hakiki mereka. Guru juga tidak mempunyai masa dan pengetahuan untuk melakukan kerja-kerja pengurusan ini kerana secara tidak langsung pengurusan hanya mengganggu pekerjaan hakiki seseorang guru tersebut. Biarlah seorang guru itu berperanan dan bertugas sebagai seorang guru dan kemudian baru menjadi pengurus sekiranya diperlukan seperti menjadi pentadbir sekolah.


KESIMPULAN

Walaupun terdapat juga hujah-hujah yang mengatakan bahawa prinsip pengurusan boleh digunakan dalam bidang pendidikan seperti sekolah tetapi ia adalah pada peringkat awal apabila pengurusan pendidikan menggunakan konsep industri dan perdagangan ini. Idea tersebut diadaptasi secara am sebelum diguna bulat-bulat dalam bidang pendidikan ini. Sememangnya sebagai institusi pendidikan seperti sekolah, tidak perlu berbangga dengan tradisi dan keunikan yang tersendiri tanpa mengambil kira organisasi yang lain.

Pengurusan pendidikan juga perlu berhati-hati di dalam mengambil prinsip am pengurusan dalam organisasi mereka. Mereka perlu mengkaji sama ada prinsip itu berkesan atau berjaya sekiranya diaplikasikan dalam organisasi pendidikan. Begitu juga dengan sekolah yang sememangnya mempunyai cara yang berbeza dengan organisasi yang menetapkan keuntungan sebagai objektif seperti organisasi dalam industri dan perdagangan.

Menggunakan teori moden seperti TQM, ‘reengineering’, organisasi pembelajaran dan sebagainya perlu diadaptasi secara berhati-hati supaya sekolah tidak menjadi seperti kilang-kilang. Oleh itu, pertimbangan utama adalah untuk memastikan ciri-ciri atau karektor pendidikan dan persekolahan dijaga dan tidak terlalu teruja dengan kejayaan model-model pengurusan di dalam industri kerana berkemungkinan model-model ini mendatangkan banyak keburukan dari kebaikan jika diadaptasi di sekolah-sekolah atau institusi pendidikan yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan